خورشید ستارهای است از ستارگان رشته اصلی که 5 میلیارد سال از عمرش میگذرد. این ستاره کروی شکل بوده و عمدتا از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. وسعت این ستاره 1.4 میلیون کیلومتر (870000 مایل) است. جرم این ستاره 7 برابر جرم یک ستاره معمولی بوده و همچنین 750 برابر جرم تمام سیاراتی است که به دورش میچرخند. در هسته خورشید ، جرم توسط واکنشهای هستهای تبدیل به تشعشعات الکترومغناطیسی که نوعی انرژی هستند، میشود. این انرژی به سمت بیرون تابانده شده و باعث درخشنگی خورشید میگردد. سایر اجسام آسمانی موجود در منظومه شمسی که توسط جاذبه خورشید در مدارهایشان قرار گرفتهاند نیز گرمایشان را از این انرژی میگیرند.
مواد تشکیل دهنده خورشید حالت گازی دارند، بنابراین خورشید محدوده دقیق و معینی نداشته و مواد اطراف آن بتدریج در فضا منتشر میشوند. اما چنین به نظر میرسد که خورشید لبه تیزی داشته باشد، چرا که بیشتر نوری که به زمین میرسد از یک لایه که چند صد کیلومتر ضخامت دارد ساطع میشود. این لایه فوتوسفر نام داشته و به عنوان سطح خورشید شناخته شده است. بالای سطح خورشید ، کروموسفر یا رنگین کره و هاله خورشیدی قرار دارند که با همدیگر جو خورشید را تشکیل میدهند.
مرکز خورشید مانند کورهای هستهای است با دمای 15 میلیون درجه سانتیگراد (27 میلیون درجه فارنهایت) که چگالیاش 160 برابر آب میباشد. تحت چنین شرایطی هستههای اتم هیدروژن باهم ترکیب شده و تبدیل به هستههای هلیووم میشوند. در این حین، 0.7 درصد جرم ترکیب شده ، تبدیل به انرژی میشود. از 590 میلیون تن هیدروژنی که در هر ثانیه در مرکز خورشید ترکیب میشوند، 3.9 میلیون تن به انرژی تبدیل میشود. این سوخت هیدروژنی ، تا 5 میلیارد سال دیگر دوام خواهد داشت. مسیر نامنظم 2 میلیون سال طول میکشد تا انرژی تولید شده در مرکز خورشید به سطح آن رسیده و بصورت نور و گرما تابش کند، سپس بعد از فقط 8 دقیقه ، این انرژی به زمین میرسد.
هنگامی که خورشید منبسط می شود تا تبدیل به یک غول سرخ شود، قطرش حدود 150برابر بزرگتر خواهد شد. گازهای منبسط شده و داغ، رنگ زرد و حرارت خود را از دست داده و قرمز رنگ و سرد خواهند شد. اما بخاطر بزرگتر شدن سطح خورشید،درخشندگی آن 1000برابر افزایش یافته و نور بیشتری ساطع خواهد کرد.
زبانه حلقوی در شکل پایین ، خطوط میدان مغناطیسی ، دو لکه خورشیدی را به هم متصل کرده است. در سال 1973 ، یک زبانه خورشیدی (سمت چپ تصویر) 000/588 کیلومتر (365.000 مایل) از سطح خورشید را پوشاند. اغلب فعالیتهای شدید خورشید در نزدیکی لکههای خورشیدی رخ میدهند. شعلههای خورشیدی ، جرخههایی از انرژی هستند که عمر چند ساعته دارند، این شعلهها هنگامی بوجود میآیند که مقدار زیادی انرژی مغناطیسی بطور ناگهانی آزاد شود. زبانههای خورشیدی ، فوارانهایی از گاز مشتعل هستند که ممکن است صدها هزار کیلومتر در فضا پیش بروند. میدان مغناطیسی خورشید میتواند زبانههای حلقوی را هفتهها در فضا پیش بروند معلق نگاه دارد.
هاله (جو بیرونی) خورشید حاوی ذراتی است که انرژی کافی برای فرار از جاذبه خورشید را دارند. این ذرات بصورت مارپیچی با سرعتی معادل900 کیلومتر (560 مایل) در ثانیه از خورشید دور شده و باد خورشیدی را بوجود میآورند. این ذرات در همان مسیرهای میدان مغناطیسی خورشید حرکت میکنند و از آنجا که دارای بار الکتریکی هستند، منظومه شمسی را پر از جریانات الکتریکی میکنند. ناحیه فعالیتهای خورشیدی ، هلیوسفر (کره خورشیدی) نامیده میشود. باد خورشیدی در هر ثانیه حدود یک میلیون تن هیدروژن حورشید را از بین میبرد. 100000 میلیارد سال طول خواهد کشید تا باد خورشیدی تمام جرم خورشید را در فضای بین سیارهای پخش کند، اما طول عمر طبیعی خورشید فقط 10 میلیارد سال است.
حرکت وضعی خورشید باعث ایجاد میدان مغناطیسی میشود، مناطق استوایی خورشید سریعتر از مناطق قطبی آن چرخیده و این امر باعث میشود که خطوط میدان مغناطیسی درون خورشید حلقه بزنند. این خطوط در صورت خروج از سطح خورشید ، باعث فعالیتهای خورشیدی نظیر لکههای خورشیدی ، شعلهها و زبانههای خورشیدی میشوند. این فعالیتها ، بخصوص لکههای خورشیدی ، چرخهای 11 ساله دارند.
5 میلیارد سال بعد ، بیشتر هیدروژن موجود در هسته خورشید گداخته شده و صرف تهیه هلیوم خواهد شد. در آن زمان ، جاذبه باعث انقباض هسته شده و فشار ، دمای آنرا افزایش خواهد داد. هیدروژن شروع به سوختن در پوسته اطراف هسته خواهد کرد. انرژی حاصل از این گداخت هستهای در پوسته ، باعث انبساط لایههای خارجی خواهد شد و سیارات عطارد و زهره را ذوب میکند و آنها را در بر میگیرد. انبساط خورشید تا مدار زمین متوقف شده و حرارتش تمام موجودات زنده را از بین میبرد. بعد از آن خورشید تبدیل به یک غول سرخ میشود. سپس ، لایههای خارجی در فضا پخش شده و یک سحابی سیارهای تشکیل خواهند داد. هسته نیز بصورت یک ستاره کوتوله سفید باقی مانده و بتدریج از بین خواهد رفت. پس میتوان گفت که با فرا رسیدن مرگ خورشید ، مرگ زمین و تمام موجودات این سیاره فرا میرسد.
فرازهایی از دعای 44 صحیفه سجادیه
از نگاه عده ای روزه ماه رمضان را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
١- روزه عمومی (که همان روزه صحیحی است که مطابق با مسائل فقهی انجام می شود)
٢- روزه خصوصی(علاوره بر نخوردن ، نیاشامیدن بقیه اعضا و جوارح هم روزه باشد)
حضرت زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.
روزه دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده، روزه اش به چه کارش خواهد آمد.
بحار الانوار، ج ۹۳ ص ۲۹۵
٣- روزه خصوصی خصوصی(رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند)
(قلب این دسته از روزه داران غیر خدا را نمی خواهد و نمی تواند ببیند و کمترین غفلت از یاد خالق برای ایشان عذابی بس عظیم است.
مثلا اگر گروه اول از خوردن و آشامیدن استغفار می کنند و پشیمانند که چرا روزه خواری کردند.
گروه دوم استغفار می کنند از اینکه چرا چشمشان به نامحرم افتاد.
در دسته سوم استغفار از این است که چرا قلبشان بیاد خدا نبوده است.
انشالله لیاقت و توفیق قرار گرفتن در زمره این گروه از روزه داران نصیبمان شود.
۲- دلیل شناور ماندن تخم مرغ کهنه بر سطح آب چیست ؟
دلیل این شناوری رشد کیسه هوایی تخم مرغ در اثر گذشت زمان و تبخیر آب تخم مرغ از آن است.
۳- چرا گاهی اوقات تخم مرغ به سختی پوست کنده میشود ؟
این خود دلیلی بر تازگی تخم مرغ است ، اگر این تخم مرغها را به مدت یک هفته تا ۱۰ روز در انبار نگهداری نمایند بعد از پختن معمولا" راحت تر پوست کنده میشوند.
۴- چرا بعضی از تخم مرغها دارای یک حلقه سبزرنگ به دور زرده خود میباشند ؟
علت تشکیل این حلقه ترکیب آهن و گوگرد موجود در تخم مرغ میباشد.
۵- آیا تخم مرغهای دارای این حلقه های سبزرنگ را میتوان مصرف نمود ؟
بلی ، زیرا این حلقه ها دلیلی بر امر خرابی تخم مرغ نیست و اثری بر ارزش غذایی آن ندارد.
۶- کدام کشور بیشترین مصرف سرانه تخم مرغ را دارد ؟
ژاپن
۷- رشته های نخی شکل سفید رنگ موجود در سفیده تخم مرغ چه نامیده میشود ؟
شالاز
۸- ساختار شالاز از چه ماده ای تشکیل شده است ؟
پروتئین
۹- وظیفه رشته شالاز در تخم مرغ چیست ؟
نگهداری زرده در مرکز سفیده تخم مرغ است.
۱۰-چرا گاهی سفیده تخم مرغ کدررنگ است ؟
کدر بودن سفیده تخم مرغ به دلیل وجود دی اکسید کربن موجود در تخم مرغ است.
۱۱-آیا این امر ( کدری سفیده تخم مرغ ) دلیل بر تازگی آن است ؟
بلی ، دلیل این امر دی اکسید کربن موجود در تخم مرغ بوده که فرصت خروج از پوسته را نیافته است.
۱۲- کریستال زرد یا سبزرنگ موجود در سفیده تخم مرغ بیانگر چیست ؟
حضور بلورهای زرد یا سبزرنگ در سفیده خام به دلیل وجود ریبوفلاوین تخم مرغ است.
۱۳- آیا خوردن تخم مرغ خام صحیح است ؟
خطر مسمومیت غذایی تخم مرغهای خام و ناپخته بالاست و بهتر است که غذاهای حاوی تخم مرغ خام مصرف نشوند.
۱۴- چرا باید تخم مرغها را در بسته های مخصوص خودشان نگهداری نمود ؟
سطح پوسته تخم مرغ حاوی روزنه های بسیار است و اگر تخم مرغ را در بسته های مخصوص خودشان نگهداری ننماییم ، از این طریق تخم مرغ بو و طعم غذاهای درون یخچال را جذب مینماید.
۱۵- بهترین راه ذخیره تخم مرغها چیست ؟
بهترین راه ذخیره تخم مرغها این است که در بسته های مخصوص خود و در یخچال نگهداری شوند.
۱۶- برای چه مدت میتوان تخم مرغها را نگهداری نمود ؟
تخم مرغهای تازه را میتوان در بسته بندی های مخصوص خودشان و در دمای یخچالی ۴ تا ۵ هفته پس از تولید نگهداری کرد.
۱۷- جهت کاهش کیفیت تخم مرغها چه باید کرد ؟
به محض خرید ، تخم مرغها را از یخچال فروشگاهها آنها را به یخچال منازل منتقل کرد.
۱۸- چرا باید تخم مرغها را در یخچال نگهداری کرد ؟
تخم مرغها نیز مانند سایر مواد غذایی فسادپذیر بوده و دارای تاریخ مصرف است. اگر تخم مرغ را در فضای باز نگهداری نماییم این امر فساد تخم مرغ را تسریع میبخشد.
۱۹- رنگ پوسته تخم مرغ به چه عواملی بستگی دارد ؟
این امر به نژاد مرغهای تخمگذار مربوط است.
۲۰- آیا رنگ پوسته تخم مرغ اثری در ارزش غذایی آن دارد ؟
خیر ، رنگ پوسته وابسته به نژاد بوده و هیچ اثری بر ارزش غذایی آن ، کیفیت ، طعم و نوع پخت آن ندارد.
۲۱- آیا بین لاله گوش مرغهای تخمگذار و رنگ تخم مرغهای آنها ارتباطی وجود دارد ؟
بلی ، مرغهای با لاله گوش سفید تخم مرغ سفید و مرغهای با لاله گوش قرمز تخم مرغهای قهوه ای تولید مینمایند.
۲۲- علل ایجاد لکه های خونی در تخم مرغ چیست ؟
گاهی اوقات لکه های خونی کوچک در زرده تخم مرغ دیده می شود ، این لکه ها دلیل بر نطفه دار بودن تخم مرغ نیست ، بلکه به علت پارگی عروق خونی بر روی زرده در طی شکل گیری تخم مرغ بوجود می آیند.
۲۳- آیا از تخم مرغ های دارای لکه خونی میتوان استفاده نمود ؟
بلی ، میتوان با نوک چاقو آن لکه ها را برداشت و از تخم مرغها استفاده نمود.
۲۴- درجه بندی یک تخم مرغ بر چه اساسی تعیین میگردد ؟
تخم مرغها را بر مبنای کیفیت پوسته ، کیفیت داخلی و اندازه کیسه هوایی آنها درجه بندی میکنند.
۲۵- نگهداری تخم مرغ به مدت ۱ روز در دمای اتاق معادل چند روز نگهداری آن در یخچال است ؟
معادل با نگهداری آن به مدت یک هفته در یخچال است.
۲۶- بهترین محل نگهداری تخم مرغها در یخچال کجاست ؟
تخم مرغ را باید در طبقات یخچال و در بسته های مخصوص خودشان نگهداری نمود.
۲۷- چرا درب یخچال محل مناسبی جهت نگهداری تخم مرغ نیست ؟
چون دارای نوسانات دمایی زیادی است.
۲۸- مصرف سرانه تخم مرغ در ایران چقدر است ؟
۸۴/۵ کیلوگرم در سال
۲۹- ۵ گروه عمده غذایی کدامند ؟
۱- گروه نانها
۲- گروه سبزیها
۳- گروه میوه ها
۴- گروه گوشت ، ماکیان ، تخم مرغ ، ماهی و حبوبات
۵- گروه شیر و لبنیات ( ماست و پنیر )
۳۰- آیا میتوان تخم مرغ را به عنوان یک رژیم غذایی سالم مصرف نمود ؟
تخم مرغ در گروه گوشت و ماکیان قرار دارد و میتوان آنرا به طور متناوب به جای گوشت قرمز ، ماهی و مرغ استفاده نمود.
۳۱- تخم مرغ حاوی چه مواد غذایی است ؟
پروتئین ، کلسیم ، فسفر ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی ، چربیها
۳۲- چه عواملی در افزایش میزان سطح کلسترول خون مؤثرند ؟
چربیهای اشباع در مقایسه با کلسترول رژیم غذایی بر افزایش میزان سطح کلسترول خون مؤثرتر هستند.
۳۳- کلسترول چیست ؟
کلسترول از نظر ساختار شیمیایی نوعی موم محسوب میشود.
۳۴- نقش کلسترول چیست ؟
کلسترول در ساختمان سلولها و هورمونها بدن نقش بسزایی را ایفا مینماید.
۳۵- کلسترول توسط کدام عضو بدن تولید میگردد ؟
کبد
۳۶- انواع کلسترول کدامند ؟
کلسترول غذایی و کلسترول خون
۳۷- کلسترول غذایی چیست ؟
کلسترولی است که از طریق غذا وارد بدن میشود.
۳۸- کلسترول خون چیست ؟
کلسترولی است که در عروق خونی جریان دارد.
۳۹- آیا همه منابع غنی از پروتئین گران قیمت هستند ؟
خیر ، زیرا تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین با قیمت مناسب است که محققین از آن به عنوان یک معیار استاندارد جهت اندازه گیری پروتئین سایر مواد غذایی بهره میبرند.
۴۰- هر مرغ بطور متوسط سالانه چه تعداد تخم مرغ میگذارد ؟
در حدود ۳۰۰ عدد
۴۱- چه میزان چربی در تخم مرغ موجود است ؟
۵/۴ گرم چربی
۴۲- چه میزان از چربی موجود در تخم مرغ اشباع است ؟
۵/۱ گرم
۴۳- چه میزان از چربی موجود در تخم مرغ غیراشباع است ؟
۸/۲ گرم
۴۴- میزان بالای کلسترول خون باعث چه رخدادهایی میگردد ؟
اگر میزان کلسترول خون بالا باشد ، سبب می گردد که سرخرگها مسدود گردند و این امر باعث کندشدن حرکت خون در رگها گردیده و ممکن است آنرا بطور کلی مسدود نماید و باعث حمله قلبی گردد.
۴۵- چگونه می توان میزان کلسترول خون و خطرات حمله قلبی را کاهش داد ؟
با عدم مصرف چربیهای اشباع ، افزایش تمرینات بدنی ، داشتن وزن متناسب با قد و عدم مصرف سیگار می توان سطح کلسترول خون را کاهش داد.
۴۶- مسمومیت غذایی چیست ؟
تمامی مواد مغذی قابلیت انتقال میکروارگانیزم ها و توکسین ها را دارند که اگر بر اثر فرآوری مناسب ( معمولا" حرارت ) از بین نروند ، نتیجه آن مسمومیت غذایی است.
۴۷- چگونه میتوان خطر مسمومیت غذایی توسط تخم مرغ را کاهش داد ؟
پوسته یک تخم مرغ معمولا" حاوی انواع میکروارگانیزم هاست که با ضدعفونی نمودن ، شستن و پاک کردن پوسته یک تخم مرغ میتوان خطر مسمومیت توسط میکروارگانیزمها را کاهش داد.
۴۸- برای کاهش احتمال خطر مسمومیت به هنگام طبخ غذا با تخم مرغ چه باید کرد ؟
از تخم مرغهای آلوده ، ترک دار ، شکسته و … نباید استفاده نمود و از روشهای اصولی چون شستن دستها ، ضدعفونی کردن وسایل و ظرفهای آشپزخانه و غیره بهره برد.
۴۹- باکتریها علاوه بر غذا به چه عوامل دیگری نیازمندند ؟
رطوبت ، دما و زمان
۵۰- جهت از بین بردن خطر وجود باکتریها در تخم مرغ از چه روشهایی میتوان بهره برد ؟
سرد کردن و پختن
۵۱- معروفترین باکتری موجود در تخم مرغ چه نام دارد ؟
سالمونلا انتریدیس
۵۲- کدام مواد موجود در تخم مرغ به مصارف دارویی و شیمیایی میرسند ؟
لیزوزیم و فسفوتین
۵۳- جهت مصرف مجدد غذاهای حاوی تخم مرغ آنرا باید تا چه دمایی حرارت داد ؟
۷۰ درجه سانتیگراد
۵۴- باقی مانده غذاهای حاوی تخم مرغ را باید در چه دماهایی نگهداری نمود ؟
در مکانی با دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد و یا در مکانی با دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد
۵۵- برای تهیه تخم مرغ پخته آنرا باید تا چه مدت حرارت داد ؟
۷ تا ۹ دقیقه
۵۶- برای طبخ غذاهای حاوی تخم مرغ تا چه دمایی باید آنها را حرارت داد ؟
تا بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد
۵۷- رنگ زرده تخم مرغ به چه عواملی بستگی دارد ؟
جیره غذایی مرغهای تخمگذار
۵۸- جهت نگهداری تخم مرغ در بسته های مخصوصشان ، باید آنها را چگونه در بسته ها جای داد ؟
قسمت پهن تخم مرغ باید رو به بالا باشد .
۵۹- آیا می توان تخم مرغ را در فریزر نگهداری نمود ؟
خیر
۶۰- تخم مرغ پخته را تا چه مدت میتوان در یخچال نگهداری نمود ؟
تا یک هفته
زمامدار مسلمان وظایفش را در مقابل مردم انجام میدهد و امت مسلمان وظایفشان را در قبال زمامدار انجام میدهند. آن وقت است که دولت و ملت یکپارچه به سوی هدفی که اسلام و قرآن ترسیم کرده است، به پیش میتازند.
هیچ دولتی بدون کمک و همیاری مردم نمیتواند موفق شود.
توصیه من به مردم و تمامی دستگاههای دولتی آن است که نیروی مردم را قدر بدانند.
این مناسبت هفته دولت ما یکی از تصادفهای پرمعناست. هفته دولت این کشور یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است... در کشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتا ولادت دولت، یا مثلاً کار برجستهای که دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین میکنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است که راه ما را، همین خصوصیات است.
ذخیره معنوی شما (دولتمردان) یکی توکل به خداست و یکی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق، فداکار، علاقهمند به مسئولان، علاقهمند به اسلام و علاقهمند و قدردان نظام جمهوری اسلامی که هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم کمکی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام کردند.
طب چینی درحوضه رودخانه زرد چین بوجود آمده و مدتهاپیش سیستم علمی و دانشگاهی آن شکل گرفته است. در فرایند درازمدت توسعه طب چینی ، هر سلسله نوآوری هایی داشته و بسیار پزشکان مشهور را پرورش داده و مکاتب فکری مهم و آثار معروفی بوجود آورده است .
در کتیبه های دوران " این شآن " ( قرن 11 ق . م - 16 ق. م ) ، نگاشته شده بر روی استخوان ها یا لاک لاک پشتان در بیش از 3000 سال پیش، مواردی مربوط به پزشکی و بهداشتی و بیش از 10 نوع بیماری درج شده است. درسلسه " جئو" ، روش های درمانی ازجمله شیوه های چهارگانه تشخیص بیماری یعنی نظارت ، استماع و استشمام ، استفهام و گرفتن نبض و طرز معالجه مانند ، دارو ، سوزنی و عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفت. در دوران سلسله های " چین " و " هان " ، " هوان دی نه جین " چنین آثار طبی با تئوری منظم به رشته تحریر درآمد. این کتاب نخستین اثر کلاسیک و تئوریک موجود طب چینی بشمارمیرود. " تئوری بیماری های مرتبط با سرماخوردگی" که " جان جون جین" نوشته است، شامل اصول تشخیص امراض گوناگون و معالجه آنها براساس تحلیل همه جانبه بیماری ها و حالت مزاجی بیماران است. این اثر برای توسعه طب بالینی تأثیرگذار بوده است. علم جراحی در سلسله " هان " سطح نسبتا عالی داشت. طبق کتاب " تاریخ سه کشور پادشاهی " ، " خوا تو " طبیب مشهوری زندگی می کرد که به درمان بیماری های گوناگون می پرداخت و از مایع بی حسی تمام بدن بنام " پودر ما فی " برای جراحی ها استفاده می نمود.
از سلسله های " وی " و " جین " و سلسله های جنوب و شمال ( 220 -- سال 589 میلاد ) تا سلسله های " شوه " و " تانگ " و " وو دای " ( پنچ سلسله ) ( سال 581 -- سال 960 میلاد ) ، تشخیص با گرفتن نبض رواج یافت. کتابی بنام " کتاب کلاسیک گرفتن نبض " که " وان شوحه " طبیب معروف سلسله " جین " نوشته است ، 24 نوع حالت نبض را تشریح می کند. این کتاب نه تنها برای طب سنتی چین تأثیرات مثبتی داشته بلکه در خارج از چین مورد استفاده بوده است. در این دوره هر رشته پزشکی ، تخصصی شد. مونوگرافی های طب سوزنی عبارت بودند از : " کتاب کلاسیک طب سوزنی درجات یک و دو " ؛ کتاب های " بائو پوجی" و" جئو حو فائو" آثار نماینده تهیه قرص های عمر جاویدان بخش ( وابسته به مذهب " تائو") ؛ در زمینه داروسازی ، کتابی بنام " تئوری تهیه داروهای له گون " وجود داشت ؛ در زمینه جراحی ، کتابی بنام " نسخه های باقی مانده لیو جون جی " موجود بود ؛ کتاب" تئوری درباره علل بیماری ها " مونوگراف علل بیماری است. کتاب " درباره نرمه سر " مونوگرافی بخش اطفال است ؛ کتاب " داروهای گیاهی تجدید نظر شده " نخستین اثر مربوط به داروها در جهان بحساب می آید ؛ مونوگرافی بخش چشم پزشکی بنام " نکات ظریف این حای " و غیره . علاوه بر این ، در سلسله تانگ کتاب های پزشکی مهمی ازجمله کتابی بنام " نسخه های مهم و گرانبها " تألیف شد. این کتاب را " سون سی میائو" نوشت. کتاب " نکات مهم جراحی " را " وان تائو" نوشت که اثر مهم پزشکی محسوب می شود.
در آموزش پزشکی سلسله سون ( سال های 960 -- 1279 میلاد ) ، تدریس طب سوزنی با اصلاحات مهم و بزرگی همراه بود. " وان وی یی " کتابی بنام " نقشه طب سوزنی -- نقاط مناسب روی بدن مجسمه مسی آدم " تألیف کرده و دو مجسمه بزرگ مسی به اندازه قد انسان را برای طب سوزنی طراحی و تهیه کرده است که شاگردان بر روی آنها آزمایش پزشکی انجام می دادند. این ابتکار برای توسعه طب سوزنی در آینده تأثیرات عظیمی برجای گذارد. در سلسله مین ( سال های 1368-- 1644 میلاد ) شمار زیادی پزشکان ظهور کردند. آنها توانستند بیماری های ناشی از عوامل سرماخوردگی و بیماری های تب فصلی و طاعون و غیره را تشخیص دهند. تا سلسله چینگ ، تئوری بیماری های تب فصلی به مرحله پختگی رسید و مونوگرافی هایی مانند " تئوری بیماری های تب فصلی" تألیف شد.
از سلسله مین ، پزشکی غرب به چین منتقل شد و شمار زیادی پزشکان به " تلفیق و آمیزش طب سنتی چین با پزشکی غربی " پرداختند.
آغاز تمدن در ایران |
|
به دورهای " پیش از تاریخ " میگویند که هنوز خط اختراع نشده است بنابراین اسناد مکتوبی از آن دوره موجود نیست. در حالی که شناخت این دوره از لحاظ تاریخ تمدن اهمیت بسیار دارد. به همین جهت هرگاه درباره این دوره صحبت میشود باید از حدس و گمان و در کنار هم چیدن اطلاعات پراکنده و قیاس آنها با یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال درباره پیدایش انسان، نظرات گوناگونی وجود دارد. داروین و عدهای دیگر از دانشمندان به ثبات جنس و تغییر جنس اعتقاد دارند. علمای ادیان مختلف و تمدنهای کهن نیز هرکدام به گونهای پیدایش انسان را تعبیر و تفسیر میکنند. اشارههای موجود در کتب دینی و آثار خلق شده توسط علمای ادیان یهود، مسیحیت، اسلام و یا فرقههایی جهانگیر مانند بودیسم و همچنین آثار به جای مانده از تمدنهای چین، یونان، بینالنهرین و ایران هر کدام برای خود روایتهایی قابل توجه به شمار میآیند. قرائن و شواهد درباره این دوره خیلی زیاد نیست بنابراین هرگاه در نقطهای از دنیا، آثاری مربوط به دوره پیش از تاریخ کشف شود؛ آن مکان از نظر باستانشناسی، علم الادیان و حتی بسیاری از علوم امروزی، دارای موقعیت ممتازی میشود. خوشبختانه کشور ما از این نظر یکی از مهمترین نقاط جهان محسوب میشود چرا که به روایت آثار به دست آمده، ایران جایگاه و مهد کهنترین و قدیمیترین تمدنهای بشری است. علاوه بر آن ایران یکی از نقاط جهان است که آثار زیادی از دوران پیش از تاریخ را در سینه خود محفوظ نگاه داشته است. همچنین در کشفیات چند دهه اخیر، آثاری از انسانهای اولیه نیز در ایران به دست آمده است. بدون تردید این انسانها با هر شکل و شمایلی که بودند برای خود وسایل اولیه زندگی را فراهم کردهاند. با توجه به کشفیات باستانشناسی یعنی پیدایش اسکلتها و جمجمهها، قدمت حیات بشری بیش از چهار میلیون سال تخمین زده میشود. دو انسان، که بیشترین قدمت را دارا بوده نئاندرتالها و هموساپینزها هستند و بیشترین ابزار و آثار به دست آمده متعلق به دوران آنها است. بسیاری از صاحبنظران، هنر اولیه را با ابزارهای دستساخته بشر اولیه همسان میدانند بنابراین میتوان گفت هنر قدمتی دارد به اندازه خود بشر و هنر اولیه شامل دستساختهها و ابزار روزمره انسانهای اولیه است. پس از جدلهای بسیار میان دانشمندان، نظریه تامسون دانمارکی مورد پذیرش قاطبه دانشمندان قرار گرفته است. وی نظریه اعصار سهگانه را مطرح میکند. به هر حال ابزارهای به دست آمده از دورانهای ماقبل تاریخ به دلیل آنکه هنوز تمدنی در جهان شکل نگرفته بود مورد بحث ما نیست. آنچه در این مجال مورد نظر است بررسی کوتاه آغاز تمدن بهویژه در ایران است. برای بررسی آغاز تمدن در ابتدا بهتر است کمی درباره واژه <تمدن> بنویسیم. در فرهنگ عمید ذیل واژه تمدن آمده است: <شهرنشین شدن، خوی شهری گزیدن و به اخلاق مردم شهر آشنا شدن. زندگانی اجتماعی، همکاری مردم با یکدیگر در امور زندگانی و فراهم ساختن اسباب ترقی و آسایش خود.> مرحوم دکتر محمد معین نیز تمدن را برابر با شهرنشین شدن، به اخلاق و آداب شهریان خوگرفتن و همچنین همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و غیره میداند.بنابراین، چنانچه میبینیم برای آنکه بتوانیم تمدنی را به جایی نسبت دهیم نیاز به اثبات چند ویژگی داریم؛ وجود یک شهر، اخلاق شهرنشینی و همکاری اجتماعی. در ادامه در ابتدا نخستین حکومتهایی را که در ایران به وجود آمد برمیشماریم و سپس مهمترین کاوشهای باستانشناسی در ایران را که خبر از آغاز تمدن در این نقطه از عالم میدهند ذکر میکنیم. حکومت در ایران باستان با توجه به کاوشهای باستانشناسی و دلایل متعدد، اولین قومیکه در نجد ایران به حکومت رسید عیلامیان بودند. این قوم در هزاره چهارم پیش از میلاد شناخته میشوند و در هزاره سوم در خوزستان بزرگ (شوش) حکومت میکنند. این حکومت تا زمان حمله آشور بنیپال در سال 640 قبل از میلاد دوام داشته است. پایتخت عیلامیان در شوش بوده و نسبت به دیگر اقوام آن زمان از تمدن غنیتری برخوردار بودهاند، چرا که اولین قومی بودند که در ایران <خط> را به وجود آوردند. یکی از شاهکارهای ماندگار ایران زمین، یعنی زیگورات چغازنبیل، به این قوم تعلق دارد. |
اولین تمدن و حکومت آریایی با وجود اینکه عیلامیان را اولین قومی میدانند که در ایران به حکومت رسید و این قوم دارای تمدن غنی و صاحب خط برای نوشتن بود اما اولین نژاد ایرانی که متعلق به قوم بزرگ آریا بود و در ایران تمدن درخشانی را بنیاد نهاد، بدون تردید مادها بودند. به عبارتی دیگر پیش از استقرار قوم بزرگ آریا در نجد ایران، در این سرزمین تمدنهای متفاوتی از جمله عیلامیان و آشوریان وجود داشت اما اولین تمدن آریایی در ایران، متعلق به مادها است. در هزاره دوم پیش از میلاد، قوم بزرگ آریا از شمالیترین نقطه ایران آن روزگار یعنی بالای دریای سیاه، قفقاز و سیبری به علت سرمای بیش از اندازه به سمت جنوب حرکت کردند. از همان آغاز گروهی از این قوم از طریق دریای سیاه به اروپا رفت. گروه بزرگتر، به دو شاخه تقسیم شد؛ یکی به طرف هند رفت و افراد گروه دیگر از دو سوی دریاچه ارومیه به سمت جنوب غربی و شرقی این دریاچه حرکت کردند و از این مسیر وارد ایران امروزی شدند. کلمه آریا برای قوم بزرگ از قداست خاصی برخوردار بود؛ یعنی هم هندیها و هم ایرانیان این کلمه را به کار میبردند. گفته میشود نام ایران که یکی از معانی آن <آزاد و رها شده> است مشتق از نام همین قوم است. اقوام مهاجر به ایران از همان ابتدا دو حکومت عمده را به ترتیب تاسیس میکنند؛ اول ماد و پس از آن پارسیان و یا هخامنشیان. در سال 708 قبل از میلاد، دیااکو پادشاه ماد بهاتفاق اقوام بومی این سرزمین، حکومت ماد را تشکیل میدهد. به گفته هرودت، پایتخت این قوم، هگمتانه یا همدان امروزی بوده است. مادها در غرب ایران و در مناطق کوهستانی زندگی میکردند. بیشترین اطلاعاتی که از این قوم به دست آمده است مربوط به سالنامههای آشوری میشود، چرا که این دو قوم همیشه با هم در جنگ بودند و سرانجام مادها توانستند بر آشوریها غلبه کنند. هنر مادها بیشتر در استفاده از طلا و زرگری بود. در زمینه معماری نیز معماری دخمهای یا سنگی که به گور دخمه معروف است مورد توجه آنها بود. مادها حدود 157 سال حکومت کردند و به جز دیااکو، سه شخصیت معروف تاریخی در میان مادها شناسایی شدهاند؛ هوخشتره، فرورتیش و ایختوویگو یا استیاگ که در اسطورههای ایرانی از آن با عنوان اژیدهاک یا ضحاک یاد شده است. شاهنشاهی هخامنشی اولین بار به دست کورش بزرگ تاسیس میشود. در این شاهنشاهی وسیع، ایران دارای 28 تا 32 ساتراپنشین بوده است. مراکز عمده در این شاهنشاهی عظیم ابتدا در پاسارگاد و هگمتانه بنا میشود و بعد از آن روی ویرانههای شهر شوش که از دوران عیلامیها بر جای مانده بود کاخهای عظیم بنا میشود و شهر شوش به عنوان پایتخت زمستانی مورد استفاده قرار میگیرد. اما مهمترین مرکز در شاهنشاهی هخامنشی، تختجمشید یا به گفته یونانیها پرسپولیس است که بعدها با فروپاشی حکومت هخامنشیان، بنا به روایتی به دست اسکندر سوزانده میشود. هخامنشیان 235 سال حکومت کردند و پادشاهان بزرگی را به دنیا معرفی کردند. بعد از کورش، کمبوجیه (کامبوزیا)، بردیا، داریوش، اردشیر و ... و در پایان، داریوش سوم به شاهنشاهی رسیدند.
کاوشهای باستانشناسی در ایران ایران به دلیل آنکه یکی از ممالک قدیمی و مهد تمدن و فرهنگ بوده ، همیشه مورد توجه باستانشناسان و دانشمندان دیرینهشناس بوده است. اولین بار بررسیها و کاوشهایی در شهر شوش در خوزستان و به وسیله یک دانشمند انگلیسی به نام <لوفتوس> حدود یک قرن و نیم پیش و در سال 1850 میلادی مطابق با 1229 هجری شمسی انجام میشود. پس از آن <مارسل دیولافوآ> فرانسوی و همسرش <ژان دیولافوآ> حفاری را ادامه میدهند. در دوران حفاری آنها که مصادف با سلطنت ناصرالدینشاه قاجار در ایران بوده است متاسفانه اشیای با ارزش و تاریخی زیادی از ایران به سرقت میرود و اعتراضهای ایران نیز به دلیل ضعف دیپلماسی حکومت قاجار به جایی نمیرسد. زوج دیولافوآ به قدری در این سرقتها، خود را صاحب حق میدانستند که مادام دیولافوآ در کتاب خاطرات خود به کرات شرح سرقتهای اشیای تاریخی را بدون هیچگونه اظهار تاسفی نقل میکند. در یکی از این خاطرات وی شرح میدهد که چگونه یک ستون سنگی بسیار بزرگ و ارزشمند را تکهتکه میکنند تا بتوانند آن را بار چهارپایان کنند و مخفیانه از ایران خارج سازند. پس از زوج دیولافوآ ، <ژان دو مورگان> و بعد از او <پرشل> و سرانجام <رولند داملکم> این حفاریها را ادامه میدهند. حاصل دسترنج این باستانشناسان، اشیای بسیاری است که در موزه لوور واقع در شهر پاریس نگهداری میشود. تعداد بسیار کمی از اشیای به دست آمده از این حفاریها نیز در ایران نگهداری میشود. اما شاید مهمترین دانشمندی که در ایران کار حفاری را بدون نیات غارتگرانه دنبال کرد شخصی بود به نام پروفسور <رومان گیرشمن.> وی به مدت 42 سال در ایران به حفاری و تحقیقات میپردازد و حاصل کار ارزشمند وی نگاه جهانیان را معطوف به ایران میسازد. تحقیقات این دانشمند، نقاط مختلف ایران، از جمله نهاوند، سیلک کاشان، اسدآباد همدان، بیشابور، چغازنبیل و مسجد سلیمان در خوزستان و ... را در بر میگرفت. |
به طور کلی مهمترین حفاریها در ایران را در هفتاد سال اخیر میتوان به چهار حوزه زیر تقسیم کرد: |
پس از آنکه ایرانیان به شرف دیانت اسلام مشرف شدند نسبت به سلاله پیغمبر (ص) و آل علی (ع) علاقه و ارادت خاصی پیدا کردند. عشق و علاقه ایرانیان، قطع نظر از جنبه دیانت و اعتقاد مذهبی، مبتنی بر دو اصل و دو علت دیگر نیز بود. که یکی موضوع مظلومیت آل علی (ع) و غصب حق مسلم آنها از طرف خاندان بنی امیه و بنی عباس بوده است، و دیگری موضوع قرابت و همبستگی از لحاظ شهربانو دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی که وی را همسر حسین بن علی (ع) و مادر امام سجاد می دانند (دکتر شریعتی ازدواج حسین بن علی (ع) با شهربانو را قویاً تکذیب می کند - ر.ک. تشیع علوی و تشیع صفوی، ص 113).
به همین جهات و علل هر جا که فردی از اعقاب ائمه هدی (ع) بدرود زندگی می گفت، قبرش مزار شیعیان می شد و بر بالای مدفنش بقعه و بارگاه مجللی بر پا می کردند.
چون حکومت و فرمانروایی به ایلخانان مغول رسید، به گفته خواجه رشیدالدین فضل الله، غازان خان به دوازده امام و سادات علوی تعلق خاطر پیدا کرده بود.
شادروان عباس اقبال آشتیانی در کتاب نفیس تاریخ مغول، در رابطه با احترام غازان به سادات علوی و اهل علم چنین می نویسد: «به اندازه ای در احترام به مقام منتسبین به خاندان رسول و اهل علم کوشید، که در عهد او عمال دیوانی در فرمانهای دولتی گاهی اسامی سادات را بر اسم ایلخان و شاهزادگان مقدم می نوشتند.» چون سلطان محمد اولجایتو به مذهب تشیع تعلق خاطر پیدا کرد و از اولجایتو به خدابنده تغییر نام داد، قدر و مقام سادات هاشمی بیشتر از پیشتر قرب و منزلت پیدا کرد. سلطان محمد سکه به نام دوازده امام زد و مقابر آنان ملجأ و پناهگاه مغولهای تازه مسلمان گردید. از طرف دیگر: «فرمود که داغی بساختند و نام ابوبکر بر سر داغ نقش کردند و موالی سنت و جماعت را فرمود که داغ بر پیشانی نهادند.» و همچنین تا آن اندازه به سادات اعتقاد و ایمان پیدا کرده بود که: «کاسه آش را به دست می گرفت تا قبلاً سیدی بیاشامد.»
اگر موضوع تعصب و علاقه آنان به همین جا ختم می شد جای بحث و تأمل نبود ولی متأسفانه کار به جایی کشید که می گویند از طرف یکی از حکمرانان مغول فرمان صادر شد که به جز مقابر پزشکان و بقاع سادات علوی که دسته اول طبیب جسم و طبقه دوم شفادهنده دل و جان هستند، سایر بقاع و مقابر را با خاک یکسان کنند، زیرا به زعم و عقیده آنها تنها این دو دسته هستند که با نقش خود بر دلها حکومت می کنند و مقابر آنان را میتوان مزار و ملجأ قرار داد. بدیهی است اگر این فرمان اجرا می شد مقابر کلیه فضلا و دانشمندان و مفاخر علمی و ادبی ایران که از آن دو دسته خارج بوده اند، ویران می گردید و از مدفن آنها اثری باقی نمی ماند. کما اینکه امروز نیز به همان درد مبتلا هستیم و مقابر غالب بزرگان ما معلوم و مکشوف نیست.
ایرانیان زیرک و هوشمند که تاب تحمل چنین مصیبتی را نداشتند و هرگز حاضر نبودند که مقابر فضلا و دانشمندان را در مقابل دیدگانشان ویران کنند؛ در مقام چاره و علاج برآمدند و مآلاً به این نتیجه رسیدند که چون مغولان نسبت به سادات علوی بیش از حد و اندازه علاقه و ایمان دارند، مصلحت زمان در این است که به منظور اغفال حکام مغول و جلوگیری از نهیب و خرابی، موقتاً برای مفاخر متوفای خود، شجره نامه های مجهول درست کنند و با انتساب آنها به یکی از ائمه طاهرین (ع) و با توجه به اسم کوچکشان آنها را فی المثل امامزاده محمد یا امامزاده قاسم یا امامزاده عبدالله و جز اینها بنامند تا اگر روزی دست روزگار بر قدرت مـطـلـقـه عمال و حکام مغول قلم بـطـلان کـشـیـد، شـجـره نامه های اصلی و واقعی بزرگان خویش را بر سر جایشان گذارند و شجره نامه های مجعول را از روی مقابر امامزاده های مصلحتی بردارند. ولی با نهایت تأسف طول مدت حکومت مغولان مجال تحقق چنین آرزویی را نداد و آن دسته از ایرانیانی که به حقیقت مطلب واقف بودند همگی مردند و اسامی و انساب واقعی این امامزاده های مصلحتی در دل خاک مدفون گردید. خاصه اینکه امیر تیمور گورکانی و اعقابش هم که بعد از ایلغار مغولان بر سر ایرانیان فرود آمده اند نسبت به سادات علوی علاقه و احترام خاصی مبذول می داشتند، چنان که امیر تیمور پس از فتح یکی از قلاع هندوستان فرمان داد: «گبران را از مسلمانان جدا کرده به تیغ جهاد بگذرانید و خانمان موحد و مشرک عرصه تاراج گشت الا اموال سادات که از آسیب مصون و محروس ماند.» و همچنین چون شهر آمل در طبرستان گشوده شد و قلعه ماهانه سر هم به تصرف درآمد، امیر تیمور گورکانی: «اشارت کردند که قتل عام بکنند مگر سادات را نکشید. دیگر هر چه که را یابند محابا نباشد».
غرض از تمهید مقدمه بالا این است که غالب امامزاده های فعلی در ایران مزار بزرگان و دانشمندان ایرانی است و بر هر ایرانی پاک نژاد و پاک نهاد فرض مؤکد است که از کلیه عوامل و امکانات موجود برای کشف هویت اصلی صاحبان این بقاع و مقابر استفاده کند تا متدرجاً صحیح از سقم و مجعول از غیر مجعول تفکیک و شناخته شود.
راست است که بعضی از این امامزاده ها به ویژه آن عده که در روستاهای دور دست و شکاف کوهها و اعماق جنگلها وجود دارند و پای هیچ عربی در ازمنه قدیمه به آنجاها نرسیده است، مولود مطامع بعضی شیادان است که برای تحصیل مال و ثروت با اظهار خوابها و رؤیاهای دروغین به مقام مقدس سیادت و سلاله پیغمبر اکرم (ص) اهانت و اسائه ادب ورزیده اند، به قسمی که بعضی ها گمان برده اند که تمام امامزاده ها احیاناً از این دسته و طبقه هستند، ولیکن به ضرس قاطع باید بدانیم که تعداد این گونه مقابر مصلحتی زیاد نیست و اکثریت بقاع و مقابر را سادات جلیل القدر هاشمی و فضلا و دانشمندان ایرانی تشکیل می دهند. به طور کلی باید دانست که امامزاده های فعلی ایران از چند دسته خارج نیستند:
دسته اول واقعاً سادات اصیل و شریفی هستند که سالهای متمادی مرجع تقلید و ارشاد و استشارت بودند و پس از آنکه دعوت حق را لبیک گفته اند، بر مدفن آنها بقعه و بارگاه باشکوه و مجلل بنا نهاده اند. مانند "شاهچراغ" در شیراز و "حضرت عبدالعظیم" در شهر ری و "آستانه" در گیلان و جز اینها که در صحت نسبت و اصالت آنها کوچکترین تردید و تأملی وجود ندارد.
دسته دوم همان بزرگان و دانشمندان ایرانی هستند که شجره نامه های واقعی آنها به علل و جهاتی که اشاره شد از میان رفته، صاحبان اصلی این گونه مقابر هنوز معلوم و مشخص نشده اند.
دسته سوم مولود مطامع و خوابنما شدنهای دروغین فلان شیاد و یا فلان خاله زنک هستند که اگر این گونه مقابر را حفر و نبش کنند اثری از جسد و استخوان پوسیده دیده نمی شود. به قول حاج سیاح: «به یک خواب جعلی یک آدم فریب، قبری یا سنگی را امامزاده نامیده، معبد و ملجأ، بلکه قاضی الحاجات ساخته اند»
دسته چهارم مقابری است که صاحبانشان نه سید هستند و نه دانشمند و نه مولود مطامع و خوابنما شدنهای دروغین، بلکه این مقابر به سران و فرماندهان عرب در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس تعلق دارد که برای فتح طبرستان و تعقیب علویان آمده و به دست مردم آنجا کشته و مدفون شدند و عوام الناس به اشتباه آنها را زیارت میکنند: «مثلا در کجور مازنداران قبری است که از مصقله که در زمان معاویه به طبرستان حمله برده، مدت دو سال با فرخان بزرگ، در زد و گیر بود و حربها کرد و در آخر به کجور آمده، ولی مردم آنجا و اهالی رویان در آن مقام او را بکشتند و گور او هنوز بر سر راه نهاده است. عوام الناس به تقلید و جهل زیارت می کنند که این از جمله صحابه رسول (ص) است و آن دروغ است.»
نظایر این گونه مقابر به سران و فرماندهان متجاوز عرب، که مردم به اشتباه زیارت می کنند در مناطق شمالی ایران کم نیست و اسامی آنها بعضاً در کتب تاریخی ضبط شده که پژوهشگران می توانند به کتابهای مربوط به گیلان و مازندران مراجعه نمایند. همچنین در تاریخ اجتماعی ایران (ج 2، ص 55) نقل شده که قبر قتیبة بن مسلم باهلی سردار خونخوار عرب را در خراسان و ماوراءالنهر، ایرانیان ساده لوح زیارت می کنند و حاجت می طلبند!
عده ای از ارباب تحقیق و اطلاع دسته پنجمی هم قایل هستند و بعضی از این مقابر مصلحتی را گنجینه دفاین و ذخایر می دانند که متمکنین و ثروتمندان هر عصر و زمانی بر بالای آنها بقعه و بارگاه می ساختند و به نام یکی از این امامزاده ها نامگذاری می کردند؛ تا از دستبرد سارقین و گزند زورمندان زمان و تعدیات و تجاوزات حکام خود مختار مصون و محفوظ بمانند. بنای این گونه دفاین به صورت گنبد و امامزاده موقعی انجام می گرفت که آن شهر و آبادی از طرف حاکم همسایه و یا زورمندی دیگر از مناطق مجاور مورد حمله قرار می گرفت و ساکنان شهر مجبور به فرار میشدند و با بار و بنه ای به قدر مقدور از خانه و دیارشان مهاجرت می کردند. در چنین مواقع افراد متمول و ثروتمند که نقدینه زیادی از احجار کریمه داشته اند، آن جواهرات گرانبها را در زیر گنبد به شکل و هیئت بالا دفن می کردند تا اگر روزی به شهر و دیار خود بازگشته باشند، بدان دست یابند. ولی چون غالباً این مهاجرت سالهای متمادی طول می کشید و صاحب گنج و دفینه در دیار غربت می مرد؛ لذا این گنبدها یعنی امامزاده های مصلحتی و مجعول باقی می ماند. در حالی که کسی نمی دانست که در زیر این گنبد کسی مدفون نیست، مگر سیم و زر و احجار کریمه! اتفاقاً حفر و کشف بعضی از این گونه مقابر در خرابه ها و ویرانه های بلاد طبرستان تأیید این تشخیص و ادعا را نیز مسلم داشته است.
علی کل حال چون تفکیک این چند دسته بقاع و امامزاده ها خالی از اشکال نیست، فلذا مصلحت نیست که خشک و تر را به یک چوب برانیم و بر روی تمام امامزاده های موجود خط بطلان بکشیم چه حقیقت برای همیشه مکتوم نمیماند و بر اثر مرور و دهور زمان بالمآل حق از باطل تشخیص خواهد گردید.
در خاتمه برای استفاده محققان و پژوهشگران یادآور می شود که طبق یک آمار تهیه شده به وسیله سازمان اوقاف در داخل محدوده شهرهای ایران یکهزار و پنجاه و نه امامزاده وجود دارد (تنها استان سیستان و بلوچستان است که در آن هیچ امامزاده ای دیده نشده است). ضمناً در ایران چهل و دو کلیسا، و بیست و شش کنیسه وجود دارد که پنچ کنیسه و دوازده کلیسا در تهران و بقیه در شهرهای دیگر قرار دارند.
مطالب این بخش از کتاب " ریشه های تاریخی امثال و حکم " تألیف زنده یاد مهدی پرتوی آملی گرفته شده است.
علت دندان درد
اتاق پالپ محفظه ای است که عروق و اعصاب دندان در آن واقع شده و یک محیط بسته و استریل هست که به بیرون از بدن راهی ندارد و فقط از طریق نوک ریشه با بدن در ارتباط است . حال به علت پوسیدگی یا هر علت دیگری این محفظه بسته آلوده به میکروارگانیسم شود باعث ایجاد التهاب در این ناحیه شده و چون این محفظه بسته میباشد و افزایش حجم ناشی از ایجاد التهاب را با افزایش فشار داخلی دندان پاسخ میدهد به این صورت که فشار داخلی این حفره اتاق پالپ به صورت وحشتناکی افزایش پیدا میکند و این امر باعث ایجاد فشار شدید به پایانه های عصبی که در این اتاق پالپ واقع هستند شده و ایجاد دندان درد شدید میکند .و تا این فشار هست ما دندان درد را خواهیم داشت ... مسکن هائی مانند ایبو بروفن و یا مفنامیک اسید که از دسته داروهای ضد التهابی هست معمولا با کاهش التهاب داخل اتاق پالپ و متعاقب آن کاهش فشار داخلی موجب کاهش دندان درد میشود و برای همین هست که برای دندان درد استفاده میشود.
حال به هر وسیلهای بتوانیم این فشار دندان افزایش یافته داخل اتاق پالپ را کم کرده و یا از بین ببریم میتوانیم درد دندان را کاهش دهیم . دندانپزشکان هم دقیقا همین کار را میکنند و با تراش و باز کردن اتاق پالپ موجب کاهش درد دندان میشوند.
معمولا جلسه اول که بیمار درد شدید دارد در حد باز کردن این حفره و پانسمان دندان کار میکنیم تا فقط درد بیمار کاهش یافته و در جلسات بعدی اقدام به درمان ریشه دندان میکنیم.این در مورد علت ایجاد درد دندان.
چرا دندان درد در شبها بیشتر است؟ خوب با توجه به توضیحی که در مورد علت دندان درد دادم شبها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا میکند . یعنی ما وقتی در حالت ایستاده هستیم یک فشاری در رگها وجود دارد و وقتی که دراز میکشیم فشار رگها مقداری افزایش پیدا میکند همین امر باعث میشود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد فشار شان افزایش پیدا کرده و فشار داخلی پالپ دندان باز افزایش پیدا کرده و دندان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا کند .... برای همین هست که بیماری که دندان درد دارد شبها بلند میشود و هی برای خودش قدم میزند تا صبح بشه .... چون تا بخوابه درد تشدید میشه و وقتی قدم میزنه چون سرپا هست دردش کاهش پیدا میکنه ؟!
علت بیماری ازنگاهی دیگر: این درد یا از جهت مغز است که در هنگام ابتلا به نزله ها روی میدهد و یا اینکه خود دندان فاسد و به اصطلاح کرم خورده شده که در این مواقع کرم خوردگی قابل دیدن است و یا از معده است که در این مورد درد در هنگام سنگینی و خوردن غذاهای بخار انگیز بیشتر میشود و گاهی درد دندان به خاطر جمع شدن بخارات در زیر آن است و بر دندان فشار می آورد و در این موارد درد حالت موجی دارد و جابجا میشود