دسته
موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی سیمای حقیقت
کتابفروشی ولوازم التحریرنوآوران
وبلاگ اختصاصی سیدمحمدجعفرمیرجلیلی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 31717
تعداد نوشته ها : 23
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب
از زمانهای بسیار دور، بسیاری از اقوام به خواص طبی و دارویی پیاز پی برده بودند، پیاز دارای مقدار زیادی فسفر، فلور، کالیوم، سیلیسیم، کلسیم، آهن و ویتامین های مختلف است و همه اینها موادی هستند که برای سلامت بدن ضرورت دارند.
وقتی زخمی آب آورد، یا به عفونت نشست، پیاز را بپزند و داغ داغ روی زخم بگذارند، کولی ها هم نه تنها برای تقویت کودکان ضعیف خود بدن آنها را پیاز مالی می کنند، بلکه روی هر زخمی، ازجمله زخم هایی که از نیش مار و زنبور پدیدمی آیند، پیاز می‌مالند.
طب امروزی تأثیر پیاز را در مورد بهبود نسبی زخم ها و رفع عفونت تأیید کرده است، در واقع پیاز «اکسیدگوگرد» را آزاد می کند، «اکسیدگوگرد» از مسکن هاست، ترکیبات گوگردی مثل «سولفامید»ها همه شان خاصیت ضد عفونت دارند، خاصیت آنتی بیوتیکی آب پیاز به حدی است که اگر آن را تا ۱۶هزار برابر رقیق کنیم، باز هم بر باکتری های معده و روده مؤثر واقع می شود به همین دلیل اعتقاد بر این است که «هرعدد پیاز، یک پنیسیلین است» و بیهوده نیست که به ۸۰ تا ۸۵ درصد غذاهای دنیا، چاشنی پیاز می زنند و همراه با ۸‎/۵درصد غذاها، پیازخام می خورند.
ـ چندتوصیه:
پیاز علاوه بر این که چاشنی بسیاری از غذاهاست، ماده اصلی بسیاری از غذاهای خوشمزه است مثل: دلمه پیاز، سوپ پیاز، کیک پیاز، سالادپیاز، راگوی پیاز، سوفله پیاز.
به برخی از نکات مهم درمورد استفاده از پیاز توجه کنید.
۱ـ وقتی می خواهید پیاز بخرید توجه داشته باشید که پیاز خشک و سفت باشد و پوست آن نیز خشک و شفاف.
۲ـ پیاز را باید در محلی خشک که خیلی گرم نباشد و هوا هم در آن جریان داشته باشد نگهداری کرد.
۳ـ پیازهای فاسد شده را فوراً باید از پیازهای سالم جداکرد، چون که قارچ کپک بسیار مسری است و تمامی پیازهای سالم را نیز به سرعت فاسد می کند.
۴ـ عده ای عقیده دارند که پیاز را بهتر است خام خورد، زیرا پیاز پخته یا سرخ کرده بسیاری از خواص مفید خود را از دست می دهد.
۵ـ پیاز را با تیزترین کارد آشپزخانه قاچ قاچ کنید زیرا اگر کارد کند باشد آب پیاز راه می افتد و گوشت پیاز حرام می شود.
۶ـ پیاز را با ریزترین دندانه های رنده، رنده کنید، زیرا پیاز ریز هضمش آسان تر است.
۷ـ پیازی را که پوست کنده و بریده اید فوراً سرخ کرده مصرف نمایید، زیرا پیاز بدون پوست و بریده شده، در مجاورت هوا اکسیده می شود و طعم و رنگ خود را ازدست می دهد، به همین دلیل سالاد پیاز را هم به مقداری باید تهیه کنید که در یک وعده غذا مصرف شود.
۸ـ بالاخره برای جلوگیری از اشک چشم پیاز را در آب یا زیر آب جاری پوست بکنید و ببرید، پوست کردن پیاز جلو پنجره باز، نیز توصیه می شود.
دسته ها :
سه شنبه دهم 6 1388
X