صفحه ها
دسته
موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی سیمای حقیقت
کتابفروشی ولوازم التحریرنوآوران
وبلاگ اختصاصی سیدمحمدجعفرمیرجلیلی
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 20479
تعداد نوشته ها : 38
تعداد نظرات : 0
Rss
طراح قالب

مذهبی ترین کشور های جهان

موسسه معتبر گالوپ در یک نظرسنجی اهمیت مذهب در زندگی مردم 143 کشور جهان و همچنین ایالت های مختلف آمریکا را برآورد کرد.

این نظرسنجی بر روی حدود یک هزار فرد بالغ در هر یک از کشورهای جهان و در فاصله سال های 2006 تا 2008 صورت گرفت که نتایج آن به تازگی توسط گالوپ اعلام شده است.

گالوپ در این نظرسنجی از مخاطبان پرسیده است: « آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟»

http://i4.tinypic.com/8dxceif.jpg

مذهبی ترین کشور های جهان

در این میان 83 درصد پاسخگویان در ایران به این سئوال جواب مثبت دادند و از این رو ایران در بررسی گالوپ در زمره یکی از مذهبی ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.

یافته های این نظرسنجی نشان می دهد کشورهای مصر، بنگلادش، سری لانکا، اندونزی و کونگو در بین مذهبی ترین ملت های جهان قرار دارند به طوری که بالغ بر 98 درصد یا بیشتر ساکنان این کشورها نقش مذهب را در زندگی خود پررنگ دانستند.

در مقابل استونی، سوئد، دانمارک، نروژ و جمهوری چک در زمره کشورهایی قرار دارند که مذهب کمترین نقش را در زندگی مردمان آن ایفا می کند. در این کشورها کمتر از 21 درصد به سئوال مذکور پاسخ مثبت دادند. درصد برخی کشورهای دیگر در این نظرسنجی به شرح زیر است (اعداد نشان دهنده درصد افرادی است که مذهب را در زندگی خود مهم تلقی کرده اند):

لبنان: 86 درصد - هند و عراق: 79 درصد - کره جنوبی، کانادا و تایوان: 45 درصد – اسراییل و سنگاپور: 50 درصد – اتریش: 55 درصد – سوییس: 42 درصد

همچنین در این نظرسنجی، 50 ایالت آمریکا از نظر اهمیت مذهب در زندگی مردم آن با یکدیگر مقایسه شده است. در بین ایالت های آمریکا، می سی سی پی با 85 و ورمونت با 42 درصد دارای بیشترین و کمترین افراد مذهبی بوده اند. نتایج بدست آمده برای برخی دیگر از ایالت های آمریکا نیز به شرح زیر است:

آلاباما: 82 درصد – کارولینای جنوبی: 80 درصد – لوییزانا و آرکانزاس: 78 درصد – اوکلاهاما: 75 درصد – تگزاس: 74 درصد – نوادا: 54 درصد – واشنگتن: 52 درصد – ماساچوست: 48 درصد

دسته ها :
يکشنبه هشتم 6 1388

پر بازدیدترین وب سایت های ایرانی-بهمن ماه 87

5در لیست زیر که با توجه به آمارهای سایت آلکسا بدست آمده و توسط گینس در جدولی گرد آوری شده است شما میتوانید پر بازدید ترین سایتها را در ایران ببینید،همچنین میتوانید رتبه این سایتها را نسبت به دیگر سایتهای ایرانی بدست آورید.در این لیست 73 سایت ایرانی و 17 سایت انگلیسی زبان وجود دارد.(بدون احتساب بخش پارسی ویکی پدیا)

سعی میشود در 28 هر ماه لیستی از این دست گردآوری و در اختیار کاربران گینس قرار دهیم.

برترین وبسایتهای  ایرانی

برترین وبسایتهای ایرانی

پنج سایت برتر ایرانی

1-بلاگفا(سرویس دهنده وبلاگ)-رتبه جهانی:160

2-میهن بلاگ(سرویس دهنده وبلاگ)-رتبه جهانی:581

3-کلوب(جامعه مجازی ایرانیان)-رتبه جهانی:623

4-پرشین بلاگ(سرویس دهنده وبلاگ)-رتبه جهانی:690

5-تابناک(سایت تحلیلی،خبری)-رتبه جهانی:855

میباشند.

ادامه سایتها را در جدول زیر مشاهده میکنید:

نام سایت آدرس سایت رتبه در بین سایت های ایرانی رتبه در ایران
گوگل google.com - 1
یاهو yahoo.com - 2
بلاگفا blogfa.com 1 3
ان ام اس msn.com - 4
میهن بلاگ mihanblog.com 2 5
کلوب cloob.com 3 6
بلاگر blogger.com - 7
یوتیوب youtube.com - 8
پرشین بلاگ persianblog.ir 4 9
راپید شیر rapidshare.com - 10
ویکی پدیا wikipedia.org - 11
تابناک tabnak.ir 5 12
وردپرس wordpress.com - 13
بلاگ اسکای blogsky.com 6 14
مایکروسافت microsoft.com - 15
4 شیرید 4shared.com - 16
فارس farsnews.com 7 17
سازمان سنجش sanjesh.org 8 18
تاینی پیک tinypic.com - 19
وبگذر webgozar.com 9 20
فیس بوک facebook.com - 21
تبیان tebyan.net 10 22
آفتاب aftab.ir 11 23
پارسی بلاگ parsiblog.com 12 24
ویندوز لایو live.com - 25
دانشگاه پیام نور pnu.ac.ir 13 26
پی سی ورلد p30world.com 14 27
ایستگاه istgah.com 15 28
پرشین گیگ persiangig.ir 16 29
سایت صدا و سیما irib.ir 17 30
نیک صالحی niksalehi.com 18 31
عصر ایران asriran.com 19 32
ایسنا isna.ir 20 33
وب سازان webmakers.ir 21 34
پی سی دانلود p30download.com 22 35
co.cc co.cc - 36
The Internet Movie Database imdb.com - 37
مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی azmoon.org 23 38
پرشین تولز persiantools.com 24 39
ایران بلاگ iranblog.com 25 40
2mahal 2mahal.com 26 41
دانشگاه تهران ut.ac.ir 27 42
میهن دانلود mihandownload.com 28 43
تراوین travian.ir 29 44
مهر mehrnews.com 30 45
رشد roshd.ir 31 46
پرشین گیگ persiangig.com 32 47
پرشین وی persianv.com 33 48
بابیلون babylon.com - 49
پرشین استیت persianstat.com 34 50
ایرنا irna.ir 35 51
tagomatic tagomatic - 52
نیاز روز niazerooz.com 36 53
azmoon.net azmoon.net 37 54
سایت بانک ملی ایران bmi.ir 38 55
همراه اول mci.ir 39 56
pib pib.ir 40 57
azmoon.com azmoon.com 41 58
بانک اطلاعات نشریات کشور magiran.com 42 59
قطره ghatreh.com 43 60
کمیاب آنلاین kamyabonline.com 44 61
مگاکلیک megaclick.com - 62
مدیا فایر mediafire.com - 63
آفتاب نیوز aftabnews.ir 45 64
پرشین دان persiandown.com 46 65
باشگاه مهندسان ایران iran-eng.com 47 66
پارسیک parseek.com 48 67
اکسین ادز oxinads.com 49 68
بی بی سی bbc.co.uk - 69
ورزشی varzeshi.net 50 70
ادوب adobe.com - 71
انزلی بلاگ anzaliblog.com 51 72
جام جم آنلاین jamejamonline.ir 52 73
جی اسم ام gsm.ir 53 74
همشهری آنلاین hamshahrionline.ir 54 75
دنیای اقتصاد donya-e-eqtesad.com 55 76
SweetIM sweetIM - 77
Bp.blogspot.com bp.blogspot.com - 78
مجید آنلاین majidonline.com 56 79
سینمای ما cinemaema.com 57 80
پیکس 2 پیکس pix2pix.org 58 81
تالارهای پارسی phalls.com 59 82
خبرگزاری الف alef.ir 60 83
ایران خودرو ikco.com 61 84
ایران اسپرت iransport.net 62 85
ایرنا iran-newspaper.com 63 86
پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی irandoc.ac.ir 64 87
آسان دانلود asandownload.com 65 88
پارس آنلاین parsonline.net 66 89
دانشگاه علم و صنعت ایران iust.ac.ir 67 90
سیمرغ seemorgh.com 68 91
پارسا اسپیس parsaspace.com 69 92
فردا نیوز fardanews.com 70 93
Double Click doubleclick.com - 94
satsat3 satsat3 71 95
Files.wordpress.com Files.wordpress.com - 96
بانک ملت bankmellat.ir 72 97
Ask ask.com - 98
ScienceDirect sciencedirect.com - 99
7 گردون 7gardoon.com 73 100
دسته ها :
يکشنبه هشتم 6 1388

سخنان مقام معظم رهبری

زمامدار مسلمان وظایفش را در مقابل مردم انجام می‏دهد و امت مسلمان وظایف‏شان را در قبال زمامدار انجام می‏دهند. آن وقت است که دولت و ملت یکپارچه به سوی هدفی که اسلام و قرآن ترسیم کرده است، به پیش می‏تازند.

هیچ دولتی بدون کمک و همیاری مردم نمی‏تواند موفق شود.

توصیه من به مردم و تمامی دستگاه‏های دولتی آن است که نیروی مردم را قدر بدانند.

این مناسبت هفته دولت ما یکی از تصادف‏های پرمعناست. هفته دولت این کشور یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است... در کشور ما هفته دولت، هفته ولادت دولت نیست. جاهای دیگر اگر بخواهند، چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتا ولادت دولت، یا مثلاً کار برجسته‏ای که دولت انجام داده، این را به عنوان هفته دولت معین می‏کنند، اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قراردادیم. این چیز خیلی پرمعنا و مهمی است؛ این معنایش آن است که راه ما را، همین خصوصیات است.

ذخیره معنوی شما (دولتمردان) یکی توکل به خداست و یکی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق، فداکار، علاقه‏مند به مسئولان، علاقه‏مند به اسلام و علاقه‏مند و قدردان نظام جمهوری اسلامی که هرجا از طرف مسئولان نظام از این مردم کمکی خواسته شد، آنچه در اختیارشان بوده در اختیار ما قرار دادند و حجت را بر ما تمام کردند.

دسته ها :
يکشنبه هشتم 6 1388
درطب سنتی چین ، تاریخ طب ملیت " هان " دیرینه تر و تجربیات عملی آن و شناخت تئوریک آن گسترده تر است .

طب چینی درحوضه رودخانه زرد چین بوجود آمده و مدتهاپیش سیستم علمی و دانشگاهی آن شکل گرفته است. در فرایند درازمدت توسعه طب چینی ، هر سلسله نوآوری هایی داشته و بسیار پزشکان مشهور را پرورش داده و مکاتب فکری مهم و آثار معروفی بوجود آورده است .

در کتیبه های دوران " این شآن " ( قرن 11 ق . م - 16 ق. م ) ، نگاشته شده بر روی استخوان ها یا لاک لاک پشتان در بیش از 3000 سال پیش، مواردی مربوط به پزشکی و بهداشتی و بیش از 10 نوع بیماری درج شده است. درسلسه " جئو" ، روش های درمانی ازجمله شیوه های چهارگانه تشخیص بیماری یعنی نظارت ، استماع و استشمام ، استفهام و گرفتن نبض و طرز معالجه مانند ، دارو ، سوزنی و عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفت. در دوران سلسله های " چین " و " هان " ، " هوان دی نه جین " چنین آثار طبی با تئوری منظم به رشته تحریر درآمد. این کتاب نخستین اثر کلاسیک و تئوریک موجود طب چینی بشمارمیرود. " تئوری بیماری های مرتبط با سرماخوردگی" که " جان جون جین" نوشته است، شامل اصول تشخیص امراض گوناگون و معالجه آنها براساس تحلیل همه جانبه بیماری ها و حالت مزاجی بیماران است. این اثر برای توسعه طب بالینی تأثیرگذار بوده است. علم جراحی در سلسله " هان " سطح نسبتا عالی داشت. طبق کتاب " تاریخ سه کشور پادشاهی " ، " خوا تو " طبیب مشهوری زندگی می کرد که به درمان بیماری های گوناگون می پرداخت و از مایع بی حسی تمام بدن بنام " پودر ما فی " برای جراحی ها استفاده می نمود.

از سلسله های " وی " و " جین " و سلسله های جنوب و شمال ( 220 -- سال 589 میلاد ) تا سلسله های " شوه " و " تانگ " و " وو دای " ( پنچ سلسله ) ( سال 581 -- سال 960 میلاد ) ، تشخیص با گرفتن نبض رواج یافت. کتابی بنام " کتاب کلاسیک گرفتن نبض " که " وان شوحه " طبیب معروف سلسله " جین " نوشته است ، 24 نوع حالت نبض را تشریح می کند. این کتاب نه تنها برای طب سنتی چین تأثیرات مثبتی داشته بلکه در خارج از چین مورد استفاده بوده است. در این دوره هر رشته پزشکی ، تخصصی شد. مونوگرافی های طب سوزنی عبارت بودند از : " کتاب کلاسیک طب سوزنی درجات یک و دو " ؛ کتاب های " بائو پوجی" و" جئو حو فائو" آثار نماینده تهیه قرص های عمر جاویدان بخش ( وابسته به مذهب " تائو") ؛ در زمینه داروسازی ، کتابی بنام " تئوری تهیه داروهای له گون " وجود داشت ؛ در زمینه جراحی ، کتابی بنام " نسخه های باقی مانده لیو جون جی " موجود بود ؛ کتاب" تئوری درباره علل بیماری ها " مونوگراف علل بیماری است. کتاب " درباره نرمه سر " مونوگرافی بخش اطفال است ؛ کتاب " داروهای گیاهی تجدید نظر شده " نخستین اثر مربوط به داروها در جهان بحساب می آید ؛ مونوگرافی بخش چشم پزشکی بنام " نکات ظریف این حای " و غیره . علاوه بر این ، در سلسله تانگ کتاب های پزشکی مهمی ازجمله کتابی بنام " نسخه های مهم و گرانبها " تألیف شد. این کتاب را " سون سی میائو" نوشت. کتاب " نکات مهم جراحی " را " وان تائو" نوشت که اثر مهم پزشکی محسوب می شود.

در آموزش پزشکی سلسله سون ( سال های 960 -- 1279 میلاد ) ، تدریس طب سوزنی با اصلاحات مهم و بزرگی همراه بود. " وان وی یی " کتابی بنام " نقشه طب سوزنی -- نقاط مناسب روی بدن مجسمه مسی آدم " تألیف کرده و دو مجسمه بزرگ مسی به اندازه قد انسان را برای طب سوزنی طراحی و تهیه کرده است که شاگردان بر روی آنها آزمایش پزشکی انجام می دادند. این ابتکار برای توسعه طب سوزنی در آینده تأثیرات عظیمی برجای گذارد. در سلسله مین ( سال های 1368-- 1644 میلاد ) شمار زیادی پزشکان ظهور کردند. آنها توانستند بیماری های ناشی از عوامل سرماخوردگی و بیماری های تب فصلی و طاعون و غیره را تشخیص دهند. تا سلسله چینگ ، تئوری بیماری های تب فصلی به مرحله پختگی رسید و مونوگرافی هایی مانند " تئوری بیماری های تب فصلی" تألیف شد.

از سلسله مین ، پزشکی غرب به چین منتقل شد و شمار زیادی پزشکان به " تلفیق و آمیزش طب سنتی چین با پزشکی غربی " پرداختند.

 

دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388

آغاز تمدن در ایران
نویسنده: محمدحسین عابدی

 

به دوره‌ای " پیش از تاریخ " می‌گویند که هنوز خط اختراع نشده است بنابراین اسناد مکتوبی از آن دوره موجود نیست. در حالی که شناخت این دوره از لحاظ تاریخ تمدن اهمیت بسیار دارد. به همین جهت هرگاه درباره این دوره صحبت می‌شود باید از حدس و گمان و در کنار هم چیدن اطلا‌عات پراکنده و قیاس آنها با یکدیگر استفاده کرد. به عنوان مثال درباره پیدایش انسان، نظرات گوناگونی وجود دارد. داروین و عده‌ای دیگر از دانشمندان به ثبات جنس و تغییر جنس اعتقاد دارند. علمای ادیان مختلف و تمدن‌های کهن نیز هرکدام به گونه‌ای پیدایش انسان را تعبیر و تفسیر می‌کنند.

اشاره‌های موجود در کتب دینی و آثار خلق شده توسط علمای ادیان یهود، مسیحیت، اسلا‌م و یا فرقه‌هایی جهانگیر مانند بودیسم و همچنین آثار به جای مانده از تمدن‌های چین، یونان، بین‌النهرین و ایران هر کدام برای خود روایت‌هایی قابل توجه به شمار می‌آیند. قرائن و شواهد درباره این دوره خیلی زیاد نیست بنابراین هرگاه در نقطه‌ای از دنیا، آثاری مربوط به دوره پیش از تاریخ کشف شود؛ آن مکان از نظر باستان‌شناسی، علم الا‌دیان و حتی بسیاری از علوم امروزی، دارای موقعیت ممتازی می‌شود. خوشبختانه کشور ما از این نظر یکی از مهم‌ترین نقاط جهان محسوب می‌شود چرا که به روایت آثار به دست آمده، ایران جایگاه و مهد کهن‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری است. علا‌وه بر آن ایران یکی از نقاط جهان است که آثار زیادی از دوران پیش از تاریخ را در سینه خود محفوظ نگاه داشته است. همچنین در کشفیات چند دهه اخیر، آثاری از انسان‌های اولیه نیز در ایران به دست آمده است. بدون تردید این انسان‌ها با هر شکل و شمایلی که بودند برای خود وسایل اولیه زندگی را فراهم کرده‌اند. با توجه به کشفیات باستان‌شناسی یعنی پیدایش اسکلت‌ها و جمجمه‌ها، قدمت حیات بشری بیش از چهار میلیون سال تخمین زده می‌شود. دو انسان، که بیشترین قدمت را دارا بوده نئاندرتال‌ها و هموساپینز‌ها هستند و بیشترین ابزار و آثار به دست آمده متعلق به دوران آنها است. بسیاری از صاحبنظران، هنر اولیه را با ابزارهای دست‌ساخته بشر اولیه همسان می‌دانند بنابراین می‌توان گفت هنر قدمتی دارد به اندازه خود بشر و هنر اولیه شامل دست‌ساخته‌ها و ابزار روزمره انسان‌های اولیه است. پس از جدل‌های بسیار میان دانشمندان، نظریه تامسون دانمارکی مورد پذیرش قاطبه دانشمندان قرار گرفته است. وی نظریه اعصار سه‌گانه را مطرح می‌کند. به هر حال ابزار‌های به دست آمده از دوران‌های ماقبل تاریخ به دلیل آنکه هنوز تمدنی در جهان شکل نگرفته بود مورد بحث ما نیست. آنچه در این مجال مورد نظر است بررسی کوتاه آغاز تمدن به‌ویژه در ایران است. برای بررسی آغاز تمدن در ابتدا بهتر است کمی ‌درباره واژه <تمدن> بنویسیم. در فرهنگ عمید ذیل واژه تمدن آمده است: <شهرنشین شدن، خوی شهری گزیدن و به اخلا‌ق مردم شهر آشنا شدن. زندگانی اجتماعی، همکاری مردم با یکدیگر در امور زندگانی و فراهم ساختن اسباب ترقی و آسایش خود.> مرحوم دکتر محمد معین نیز تمدن را برابر با شهرنشین شدن، به اخلا‌ق و آداب شهریان خوگرفتن و همچنین همکاری افراد یک جامعه در امور اجتماعی، اقتصادی، دینی، سیاسی و غیره می‌داند.
بنابراین، چنانچه می‌بینیم برای آنکه بتوانیم تمدنی را به جایی نسبت دهیم نیاز به اثبات چند ویژگی داریم؛ وجود یک شهر، اخلا‌ق شهرنشینی و همکاری اجتماعی.
در ادامه در ابتدا نخستین حکومت‌هایی را که در ایران به وجود آمد برمی‌شماریم و سپس مهم‌ترین کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران را که خبر از آغاز تمدن در این نقطه از عالم می‌دهند ذکر می‌کنیم.

حکومت در ایران باستان


با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی و دلا‌یل متعدد، اولین قومی‌که در نجد ایران به حکومت رسید عیلا‌میان بودند. این قوم در هزاره چهارم پیش از میلا‌د شناخته می‌شوند و در هزاره سوم در خوزستان بزرگ (شوش) حکومت می‌کنند. این حکومت تا زمان حمله آشور بنی‌پال در سال 640 قبل از میلا‌د دوام داشته است. ‌
پایتخت عیلا‌میان در شوش بوده و نسبت به دیگر اقوام آن زمان از تمدن غنی‌تری برخوردار بوده‌اند، چرا که اولین قومی‌ بودند که در ایران <خط> را به وجود آوردند. یکی از شاهکارهای ماندگار ایران زمین، یعنی زیگورات چغازنبیل، به این قوم تعلق دارد.
 

اولین تمدن و حکومت آریایی


با وجود اینکه عیلا‌میان را اولین قومی‌ می‌دانند که در ایران به حکومت رسید و این قوم دارای تمدن غنی و صاحب خط برای نوشتن بود اما اولین نژاد ایرانی که متعلق به قوم بزرگ آریا بود و در ایران تمدن درخشانی را بنیاد نهاد، بدون تردید مادها بودند. به عبارتی دیگر پیش از استقرار قوم بزرگ آریا در نجد ایران، در این سرزمین تمدن‌های متفاوتی از جمله عیلا‌میان و آشوریان وجود داشت اما اولین تمدن آریایی در ایران، متعلق به مادها است. ‌

 

در هزاره دوم پیش از میلا‌د، قوم بزرگ آریا از شمالی‌ترین نقطه ایران آن روزگار یعنی بالا‌ی دریای سیاه، قفقاز و سیبری به علت سرمای بیش از اندازه به سمت جنوب حرکت کردند. از همان آغاز گروهی از این قوم از طریق دریای سیاه به اروپا رفت. گروه بزرگ‌تر، به دو شاخه تقسیم شد؛ یکی به طرف هند رفت و افراد گروه دیگر از دو سوی دریاچه ارومیه به سمت جنوب غربی و شرقی این دریاچه حرکت کردند و از این مسیر وارد ایران امروزی شدند. ‌

 

کلمه آریا برای قوم بزرگ از قداست خاصی برخوردار بود؛ یعنی هم هندی‌ها و هم ایرانیان این کلمه را به کار می‌بردند. گفته می‌شود نام ایران که یکی از معانی آن <آزاد و رها شده> است مشتق از نام همین قوم است. اقوام مهاجر به ایران از همان ابتدا دو حکومت عمده را به ترتیب تاسیس می‌کنند؛ اول ماد و پس از آن پارسیان و یا هخامنشیان.
در سال 708 قبل از میلا‌د، دیااکو پادشاه ماد به‌اتفاق اقوام بومی ‌این سرزمین، حکومت ماد را تشکیل می‌دهد. به گفته هرودت، پایتخت این قوم، هگمتانه یا همدان امروزی بوده است. مادها در غرب ایران و در مناطق کوهستانی زندگی می‌کردند. بیشترین اطلا‌عاتی که از این قوم به دست آمده است مربوط به سالنامه‌های آشوری می‌شود، چرا که این دو قوم همیشه با هم در جنگ بودند و سرانجام مادها توانستند بر آشوری‌ها غلبه کنند.

هنر مادها بیشتر در استفاده از طلا‌ و زرگری بود. در زمینه معماری نیز معماری دخمه‌ای یا سنگی که به گور دخمه معروف است مورد توجه آنها بود. مادها حدود 157 سال حکومت کردند و به جز دیااکو، سه شخصیت معروف تاریخی در میان مادها شناسایی شده‌اند؛ هوخشتره، فرورتیش و ایختوویگو یا استیاگ که در اسطوره‌های ایرانی از آن با عنوان اژی‌دهاک یا ضحاک یاد شده است.

 

شاهنشاهی هخامنشی اولین بار به دست کورش بزرگ تاسیس می‌شود. در این شاهنشاهی وسیع، ایران دارای 28 تا 32 ساتراپ‌نشین بوده است. مراکز عمده در این شاهنشاهی عظیم ابتدا در پاسارگاد و هگمتانه بنا می‌شود و بعد از آن روی ویرانه‌های شهر شوش که از دوران عیلا‌می‌ها بر جای مانده بود کاخ‌های عظیم بنا می‌شود و شهر شوش به عنوان پایتخت زمستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مهم‌ترین مرکز در شاهنشاهی هخامنشی، تخت‌جمشید یا به گفته یونانی‌ها پرسپولیس است که بعدها با فروپاشی حکومت هخامنشیان، بنا به روایتی به دست اسکندر سوزانده می‌شود.

 

هخامنشیان 235 سال حکومت کردند و پادشاهان بزرگی را به دنیا معرفی کردند. بعد از کورش، کمبوجیه (کامبوزیا)، بردیا، داریوش، اردشیر و ... و در پایان، داریوش سوم به شاهنشاهی رسیدند.

 

کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران


ایران به دلیل آنکه یکی از ممالک قدیمی ‌و مهد تمدن و فرهنگ بوده ، همیشه مورد توجه باستان‌شناسان و دانشمندان دیرینه‌شناس بوده است. ‌
اولین بار بررسی‌ها و کاوش‌هایی در شهر شوش در خوزستان و به وسیله یک دانشمند انگلیسی به نام <لوفتوس> حدود یک قرن و نیم پیش و در سال 1850 میلا‌دی مطابق با 1229 هجری شمسی انجام می‌شود. پس از آن <مارسل دیولا‌فوآ> فرانسوی و همسرش <ژان دیولا‌فوآ> حفاری را ادامه می‌دهند. در دوران حفاری آنها که مصادف با سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ایران بوده است متاسفانه اشیای با ارزش و تاریخی زیادی از ایران به سرقت می‌رود و اعتراض‌های ایران نیز به دلیل ضعف دیپلماسی حکومت قاجار به جایی نمی‌رسد. زوج دیولا‌فوآ به قدری در این سرقت‌ها، خود را صاحب حق می‌دانستند که مادام دیولا‌فوآ در کتاب خاطرات خود به کرات شرح سرقت‌های اشیای تاریخی را بدون هیچگونه اظهار تاسفی نقل می‌کند. در یکی از این خاطرات وی شرح می‌دهد که چگونه یک ستون سنگی بسیار بزرگ و ارزشمند را تکه‌تکه می‌کنند تا بتوانند آن را بار چهارپایان کنند و مخفیانه از ایران خارج سازند.

پس از زوج دیولا‌فوآ ، <ژان دو مورگان> و بعد از او <پرشل> و سرانجام <رولند داملکم> این حفاری‌ها را ادامه می‌دهند. حاصل دسترنج این باستان‌شناسان، اشیای بسیاری است که در موزه لوور واقع در شهر پاریس نگهداری می‌شود. تعداد بسیار کمی ‌از اشیای به دست آمده از این حفاری‌ها نیز در ایران نگهداری می‌شود.

اما شاید مهم‌ترین دانشمندی که در ایران کار حفاری را بدون نیات غارتگرانه دنبال کرد شخصی بود به نام پروفسور <رومان گیرشمن.> وی به مدت 42 سال در ایران به حفاری و تحقیقات می‌پردازد و حاصل کار ارزشمند وی نگاه جهانیان را معطوف به ایران می‌سازد. تحقیقات این دانشمند، نقاط مختلف ایران، از جمله نهاوند، سیلک کاشان، اسدآباد همدان، بیشابور، چغازنبیل و مسجد سلیمان در خوزستان و ... را در بر می‌گرفت.
 

به طور کلی مهم‌ترین حفاری‌ها در ایران را در هفتاد سال اخیر می‌توان به چهار حوزه زیر تقسیم کرد:
1-‌ چغازنبیل: قدمت این تپه به هزاره دوم پیش از میلا‌د می‌رسد. اولین بار رولا‌ند داملکم در سال 1314 هجری خورشیدی و پس از آن رومان گیرشمن در این تپه به حفاری پرداختند.
2-‌ تپه‌های سیلک: قدمت این تپه به هزاره پنجم پیش از میلا‌د می‌رسد و در کاشان واقع است. این منطقه دربردارنده بقایای قدیمی‌ترین شهر ایران است. حفاری این تپه به دست رومان گیرشمن انجام گرفته است و یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین تحقیقات باستان‌شناسی در ایران و جهان محسوب می‌شود. به عقیده دکتر گیرشمن، در ایران، دهکده ماقبل تاریخی سیلک با گذشت زمان به یک شهر تاریخی تبدیل شد.
3-‌ چشمه علی:‌ این محل تاریخی در منطقه شهر ری واقع شده است و قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلا‌د می‌رسد. اولین بار <اریخ فدریک اشمیت> که از طرف موزه دانشگاه پنسیلوانیا به ایران اعزام شده بود در سال 1313 خورشیدی در این منطقه دست به حفاری می‌زند.
4-‌ شهر سوخته:‌ در سال‌های اخیر محلی که علا‌وه بر مکان‌های فوق توجه و حیرت باستان‌شناسان را برانگیخته است <شهر سوخته> نام دارد. شهری که سال‌ها آرامش در آن لا‌نه کرده بود اما اکنون محل رفت‌وآمد باستان‌شناسان داخلی و خارجی است. این شهر که طبق گفته باستان‌شناسان متعلق به پنج هزار سال پیش است ناگفته‌ها و عجایب بسیاری را در پیش چشم جهانیان قرار داده است. اولین کاوش‌ها در این شهر، در زمستان سال 1244 انجام شده، بنابراین یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که مورد کاوش قرار گرفته اما ظاهرا تا سال‌های اخیر چندان اهمیت آن مورد توجه قرار نگرفته است. ‌
شهر سوخته در 56 کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. شهری با وسعت 150 هکتار و دیوارهای کوتاه. شهری که گفته می‌شود پیشرفته‌ترین شهر دنیای قدیم بوده است و حتی بسیار پیشرفته‌تر از شهر کرت که سینوهه در کتاب خود از آن یاد کرده است. به اعتقاد برخی از باستان‌شناسان اگر بخواهیم به معنای کامل و دقیق شهر توجه کنیم، این شهر را باید قدیمی‌ترین شهر دنیا دانست چرا که معدود شهرهای پیش از آن، از نظر امکانات و اصول شهرنشینی با آن قابل مقایسه نیستند. ‌

از نکات بسیار عجیب که حیرت دانشمندان باستان‌شناسی را برانگیخته این است که این شهر به کلی فاقد برج و بارو و امکانات دفاعی است و این یعنی شهری بدون جنگ. این شهر دوبار حدود سال‌های 2700 و 2400 پیش از میلا‌د در آتش سوخته اما دلیل این آتش‌سوزی‌ها جنگ نبوده است. از چهل هزار جسدی که در این مکان یافته شده، فقط یک نفر به قتل رسیده و سر بریده مقتول در زیر پای وی یافت شده است. این آمار نشان از وجود صلح و امنیتی بی‌سابقه در جهان دارد که حتی در زمان ما و در آرام‌ترین شهرها و کشورهای جهان نیز شگفت‌انگیز می‌نماید. جمجمه‌های به دست آمده حاکی از این حقیقت هستند که اولین جراحی مغز در دنیا و در پنج هزار سال قبل در این شهر با موفقیت انجام شده است. قدیمی‌ترین اثر معرق‌کاری در جهان متعلق به این شهر است. پارچه‌هایی که در این شهر یافت شده از بافت بسیار پیشرفته و چشمگیری برخوردار است. با توجه به دانش زمین‌شناسی، امروزه ما می‌دانیم که این شهر در نقطه‌ای دور از مناطق زلزله‌خیز واقع شده است. براساس کاوش‌های انجام شده این شهر هرگز مورد تهاجم واقع نشده اما نکته شگفت‌انگیز این است که باستان‌شناسان نمی‌توانند علت اصلی متروک شدن این شهر را با یقین اعلا‌م کنند. به راستی چه دلیلی وجود داشت که مردم این شهر پیشرفته آن را ترک کردند؟ ‌

فرضیه‌ای که دانشمندان در ابتدا به بررسی آن پرداختند مبتنی بر این نظر بود که حادثه‌ای ناگهانی در شهر موجب مرگ دسته‌جمعی ساکنان آن شده است اما در کاوش‌های بعدی، فرضیه مرگ دسته‌جمعی ساکنان رد شد و احتمال قوی‌تر، به ترک شهر و هجرت ساکنان آن تعلق گرفت.

دلیل رد فرضیه مرگ دسته‌جمعی اهالی شهر، این بود که هیچ مدرکی دال بر مرگ دسته‌جمعی ساکنان به دست نیامد، علا‌وه بر آن قبرستان این شهر دارای نظم شگفت‌انگیزی است که نشان می‌دهد هیچ حالت اضطراری در شهر وجود نداشته است اما قوی‌ترین فرضیه‌ای که در این باره مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است فرضیه تغییر مسیر رود هیرمند است که سبب شده اهالی این شهر به دلیل مشکلا‌ت ناشی از کمبود آب، آن را ترک کنند و به نقاطی دیگر کوچ کنند. قوت این فرضیه مبتنی بر این واقعیت است که رود هیرمند در هشت هزار سال گذشته، یازده بار تغییر مسیر داده و شهر زابل کنونی روی آخرین دلتای آن واقع شده است.

شهر سوخته از نظر آذوقه نیز هیچ مشکلی نداشته چرا که در بیشتر قبور، ظروفی پر از گندم یافت شده است. همچنین در کنار اجساد، رشته‌هایی از طلا‌ یافت شده است که قطر این رشته‌ها به زحمت به دو میلی‌متر می‌رسد و مشخص نیست که در آن زمان با چه وسیله‌ای موفق به تراش این طلا‌ها شده‌اند. یک فرضیه قوی، این شهر را انبار غله حکومتی می‌داند. در این شهر تاکنون 40 هزار قبر یافت شده که در هر قبر می‌توان اشیایی را یافت که نشانه شغل فرد است. به دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه جثه اسکلت‌های یافته شده، عده‌ای از اسطوره‌شناسان معتقدند این شهر همان زادگاه رستم‌دستان بوده است به‌ویژه که این شهر تنها 40 کیلومتر با زابل که طبق افسانه‌ها زادگاه رستم بوده است فاصله دارد.

زنان در این شهر از موقعیت‌های ممتاز حکومتی برخوردار بودند زیرا تمام مهرهای مربوط به انبارداری و ترخیص گندم از قبرهای زنان خارج شده است.
از دیگر ویژگی‌های این شهر می‌توان به نظم آن اشاره کرد. شهر به دو بخش مسکونی و صنعتی تقسیم می‌شود و این موضوعی است که هم اکنون در شهرسازی مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین شهرسوخته، نخستین شهر جهان بوده که در آن سیستم آب لوله‌کشی وجود داشته است. لوله‌های سفالی، آب را از رود هیرمند به خانه‌های مردم منتقل می‌کرده است.

تاکنون باستان‌شناسان موفق نشده‌اند که بخش شاه‌نشین این شهر را پیدا کنند. بعید به نظر می‌رسد که شهری با این عظمت فاقد بخش شاه‌نشین باشد و دانشمندان معتقدند با پیدا شدن بخش شاه‌نشین، اطلا‌عات مهمی‌ می‌توان درباره این شهر به دست آورد.
‌ منابع:
-‌دیاکونوف، ا.م. تاریخ ماد. کریم کشاورز. تهران: شرکت انتشارات علمی‌و فرهنگی، چاپ ششم، 1380
-‌اومستد، ا.ت. تاریخ شاهنشاهی هخامنشی. محمد مقدم. تهران: موسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ پنجم، 1380
-‌باقری، مهری. تاریخ زبان فارسی. تهران: نشر قطره، چاپ پنجم، 1378
-‌راوندی، مرتضی. تاریخ اجتماعی ایران (تاریخ کهن‌ترین ملل باستانی از آغاز تا اسلا‌م.) ج یک، تهران: موسسه انتشارات نگاه، چاپ چهارم (اول نگاه)، 1383 ‌

دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388
مرگ به معنای مردن است. لسان العرب آن را به "ضد حیات" معنا می­کند.[1] برخی مرگ را به معنای "سکون" گرفته­اند.[2] التحقیق درباره معنای موت می­گوید: مرگ نفی شدن حیات است و حیات در هر چیز به مقتضای خصوصیات وجودیش است، پس مرگ هر چیز هم به مقتضای آن است.[3]
"دنیوی" از "دنیا" و ماده آن "دنو" یا "دنیء" به معنای پست یا نزدیک است. دنیا در بحث ما به معنای عالم دنیا در مقابل آخرت می­باشد،[4] به این عالم، دنیا گفته شده از این رو که نسبت به آخرت یا نزدیک­تر است[5] یا پست­تر[6] و دنیوی کلمه­ای است برای نسبت دادن به دنیا.[7]
بنابراین مرگ دنیوی یعنی مرگی که در عالم دنیا اتفاق می­افتد در مقابل مرگ در عوالم دیگر و با توجه به اینکه در عالم ذر و عالم قیامت مرگ وجود ندارد، بنابراین مقابل مرگ دنیوی، مرگ برزخی واقع شده است.
تبیین مرگ دنیوی
سرگذشت انسان در فرهنگ دینی اسلام اینگونه در نظر گرفته شده است که انسان در دنیا متولد می­شود و در آن به زندگی می­پردازد و پس از مدتی که بهره­اش از دنیا به نهایت رسید، روح از جسم او اخذ شده و جسم دنیایی او فاسد می­گردد که این را مرگ دنیوی گفته­اند، پس از این مرگ، روح انسان به عالم برزخ وارد می­شود و مدتی در آنجا به سر می­برد تا زمانی که نفخه صور اول به صدا می­آید، در این زمان تمام موجودات حتی ارواحی که در عالم برزخ هستند، می­میرند که به این مرگ، مرگ برزخی در مقابل مرگ دنیوی گفته می­شود.
مرگ دنیوی در قرآن
در قرآن کریم نیز از این دو مرگ یاد شده است. مرگ دنیوی در قرآن کریم به مرگ اولی نامیده می­شود:
«لا یَذُوقُونَ فیهَا الْمَوْتَ إِلاَّ الْمَوْتَةَ الْأُولى‏ وَ وَقاهُمْ عَذابَ الْجَحیمِ »[8]
«هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (که در دنیا چشیده‏اند) نخواهند چشید، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى‏کند.»
مفسرین در این آیه منظور از "موتة الاولی" را مرگ دنیوی گرفته­اند[9] که نشان از مرگ دومی می­دهد، همچنین در آیه­ای دیگر صراحت به دو مرگ دارد و می­فرماید:
«قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ »[10]
«آنها مى‏گویند: پروردگارا! ما را دو بار میراندى و دو بار زنده کردى‏.»
درباره مرگ در دنیا و مرگی که در مقابل این مرگ وجود دارد که خداوند از آنها به دو مرگ یاد کرده است، چند قول و نظر متفاوت وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
1. مرگ دنیوی در مقابل مرگ برزخی است که بعد از نفخه صور اتفاق می­افتد قائلین این نظریه مرگ برزخی را همان مرگ بعد از نفخه صور دانسته اند.
2. برخی مرگ برزخی را به نفخه صور مربوط ندانسته و گفته­اند همان گونه که انسان در این دنیا می­میرد در برزخ نیز می­میرد تا در قیامت زنده شود به این معنا که انسان­ها بعد از زندگی دنیایی خود به عالم برزخ می روند و در آنجا به زندگی می­پردازند تا در آنجا نیز سهم خود را از زندگی دریافت کنند و پس از آن در برزخ نیز مانند دنیا می­میرند.[11]
3. برخی نیز مرگ برزخی را قبول ندارند از این رو مرگ دنیایی را در برابر مرگی می­دانند که انسان اولین بار در خاک داشته است یعنی انسان قبل از خلقت چون خاک بوده و جان نداشته پس آن یک مرگ برای انسان به حساب می­آید و این مرگی که در دنیا برای همگان اتفاق می افتد و اکنون شاهد آن هستیم مرگ دنیوی است که در مقابل آن مرگ اولیه انسان­ها می­باشد.[12]
4. برخی دیگر نه مرگ برزخی را قبول دارند و نه مرگ اولیه را بلکه می گویند مرگ دنیوی در مقابل مرگ بعد از رجعت است که این حرف اشتباه است چون دو مرگ برای همه­ی انسان­ها آمده در صورتی که رجعت برای همه اتفاق نمی­افتد.[13]


[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم‏؛ لسان العرب‏، دار صادر، بیروت‏، سال 1414 ق‏، چاپ سوم، ج‏2، ص 91
[2]. طریحى، فخر الدین؛ مجمع البحرین،‏‏ تهران،‏ کتابفروشى مرتضوى،‏ 1375 ش، چاپ سوم ، ج‏1، ص 115
[3]. مصطفوى، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، تهران‏، بنگاه ترجمه و نشر کتاب‏، 1360 ش‏، ج‏11، ص 196
[4]. ابن منظور، همان، ج‏14، ص 271
[5]. فراهیدى، خلیل بن احمد؛ کتاب العین‏، قم‏، انتشارات هجرت‏، 1410 ق،‏ چاپ دوم، ج‏8، ص 75
[6]. قرشى، سید على اکبر؛ قاموس قرآن‏، تهران‏، دار الکتب الإسلامیة، 1371 ش‏، چاپ ششم، ج‏2، ص 360
[7]. ابن منظور، همان، ج‏14، ص: 272 و مهیار، رضا؛ فرهنگ ابجدى عربى- فارسى‏، بی تا، بی جا، متن، ص 36
[8]. الدخان / 56  
[9]. تفسیر شریف لاهیجى،‏ پیشین‏، ج‏4، ص 113
[10]. غافر/11
[11]. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‏، پیشین، ج‏11، ص 200
[12]. حسینى شیرازى، سید محمد؛ تقریب القرآن إلى الأذهان، بیروت‏، دار العلوم،‏ 1424 ق، چاپ اول‏، ج‏4، ص 595
[13]. همان
نویسنده : روح‌الله رضائی
دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388

پس از آنکه ایرانیان به شرف دیانت اسلام مشرف شدند نسبت به سلاله پیغمبر (ص) و آل علی (ع) علاقه و ارادت خاصی پیدا کردند. عشق و علاقه ایرانیان، قطع نظر از جنبه دیانت و اعتقاد مذهبی، مبتنی بر دو اصل و دو علت دیگر نیز بود. که یکی موضوع مظلومیت آل علی (ع) و غصب حق مسلم آنها از طرف خاندان بنی امیه و بنی عباس بوده است، و دیگری موضوع قرابت و همبستگی از لحاظ شهربانو دختر یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی که وی را همسر حسین بن علی (ع) و مادر امام سجاد می دانند (دکتر شریعتی ازدواج حسین بن علی (ع) با شهربانو را قویاً تکذیب می کند - ر.ک. تشیع علوی و تشیع صفوی، ص 113).

به همین جهات و علل هر جا که فردی از اعقاب ائمه هدی (ع) بدرود زندگی می گفت، قبرش مزار شیعیان می شد و بر بالای مدفنش بقعه و بارگاه مجللی بر پا می کردند.

چون حکومت و فرمانروایی به ایلخانان مغول رسید، به گفته خواجه رشیدالدین فضل الله، غازان خان به دوازده امام و سادات علوی تعلق خاطر پیدا کرده بود.

شادروان عباس اقبال آشتیانی در کتاب نفیس تاریخ مغول، در رابطه با احترام غازان به سادات علوی و اهل علم چنین می نویسد: «به اندازه ای در احترام به مقام منتسبین به خاندان رسول و اهل علم کوشید، که در عهد او عمال دیوانی در فرمانهای دولتی گاهی اسامی سادات را بر اسم ایلخان و شاهزادگان مقدم می نوشتند.» چون سلطان محمد اولجایتو به مذهب تشیع تعلق خاطر پیدا کرد و از اولجایتو به خدابنده تغییر نام داد، قدر و مقام سادات هاشمی بیشتر از پیشتر قرب و منزلت پیدا کرد. سلطان محمد سکه به نام دوازده امام زد و مقابر آنان ملجأ و پناهگاه مغولهای تازه مسلمان گردید. از طرف دیگر: «فرمود که داغی بساختند و نام ابوبکر بر سر داغ نقش کردند و موالی سنت و جماعت را فرمود که داغ بر پیشانی نهادند.»  و همچنین تا آن اندازه به سادات اعتقاد و ایمان پیدا کرده بود که: «کاسه آش را به دست می گرفت تا قبلاً سیدی بیاشامد.»

اگر موضوع تعصب و علاقه آنان به همین جا ختم می شد جای بحث و تأمل نبود ولی متأسفانه کار به جایی کشید که می گویند از طرف یکی از حکمرانان مغول فرمان صادر شد که به جز مقابر پزشکان و بقاع سادات علوی که دسته اول طبیب جسم و طبقه دوم شفادهنده دل و جان هستند، سایر بقاع و مقابر را با خاک یکسان کنند، زیرا به زعم و عقیده آنها تنها این دو دسته هستند که با نقش خود بر دلها حکومت می کنند و مقابر آنان را میتوان مزار و ملجأ قرار داد. بدیهی است اگر این فرمان اجرا می شد مقابر کلیه فضلا و دانشمندان و مفاخر علمی و ادبی ایران که از آن دو دسته خارج بوده اند، ویران می گردید و از مدفن آنها اثری باقی نمی ماند. کما اینکه امروز نیز به همان درد مبتلا هستیم و مقابر غالب بزرگان ما معلوم و مکشوف نیست.

ایرانیان زیرک و هوشمند که تاب تحمل چنین مصیبتی را نداشتند و هرگز حاضر نبودند که مقابر فضلا و دانشمندان را در مقابل دیدگانشان ویران کنند؛ در مقام چاره و علاج برآمدند و مآلاً به این نتیجه رسیدند که چون مغولان نسبت به سادات علوی بیش از حد و اندازه علاقه و ایمان دارند، مصلحت زمان در این است که به منظور اغفال حکام مغول و جلوگیری از نهیب و خرابی، موقتاً برای مفاخر متوفای خود، شجره نامه های مجهول درست کنند و با انتساب آنها به یکی از ائمه طاهرین (ع) و با توجه به اسم کوچکشان آنها را فی المثل امامزاده محمد یا امامزاده قاسم یا امامزاده عبدالله و جز اینها بنامند تا اگر روزی دست روزگار بر قدرت مـطـلـقـه عمال و حکام مغول قلم بـطـلان کـشـیـد، شـجـره نامه های اصلی و واقعی بزرگان خویش را بر سر جایشان گذارند و شجره نامه های مجعول را از روی مقابر امامزاده های مصلحتی بردارند. ولی با نهایت تأسف طول مدت حکومت مغولان مجال تحقق چنین آرزویی را نداد و آن دسته از ایرانیانی که به حقیقت مطلب واقف بودند همگی مردند و اسامی و انساب واقعی این امامزاده های مصلحتی در دل خاک مدفون گردید. خاصه اینکه امیر تیمور گورکانی و اعقابش هم که بعد از ایلغار مغولان بر سر ایرانیان فرود آمده اند نسبت به سادات علوی علاقه و احترام خاصی مبذول می داشتند، چنان که امیر تیمور پس از فتح یکی از قلاع هندوستان فرمان داد: «گبران را از مسلمانان جدا کرده به تیغ جهاد بگذرانید و خانمان موحد و مشرک عرصه تاراج گشت الا اموال سادات که از آسیب مصون و محروس ماند.» و همچنین چون شهر آمل در طبرستان گشوده شد و قلعه ماهانه سر هم به تصرف درآمد، امیر تیمور گورکانی: «اشارت کردند که قتل عام بکنند مگر سادات را نکشید. دیگر هر چه که را یابند محابا نباشد». 

غرض از تمهید مقدمه بالا این است که غالب امامزاده های فعلی در ایران مزار بزرگان و دانشمندان ایرانی است و بر هر ایرانی پاک نژاد و پاک نهاد فرض مؤکد است که از کلیه عوامل و امکانات موجود برای کشف هویت اصلی صاحبان این بقاع و مقابر استفاده کند تا متدرجاً صحیح از سقم و مجعول از غیر مجعول تفکیک و شناخته شود.

راست است که بعضی از این امامزاده ها به ویژه آن عده که در روستاهای دور دست و شکاف کوهها  و اعماق جنگلها وجود دارند و پای هیچ عربی در ازمنه قدیمه به آنجاها نرسیده است، مولود مطامع بعضی شیادان است که برای تحصیل مال و ثروت با اظهار خوابها و رؤیاهای دروغین به مقام مقدس سیادت و سلاله پیغمبر اکرم (ص) اهانت و اسائه ادب ورزیده اند، به قسمی که بعضی ها گمان برده اند که تمام امامزاده ها احیاناً از این دسته و طبقه هستند، ولیکن به ضرس قاطع باید بدانیم که تعداد این گونه مقابر مصلحتی زیاد نیست و اکثریت بقاع و مقابر را سادات جلیل القدر هاشمی و فضلا و دانشمندان ایرانی تشکیل می دهند. به طور کلی باید دانست که امامزاده های فعلی ایران از چند دسته خارج نیستند:

دسته اول واقعاً سادات اصیل و شریفی هستند که سالهای متمادی مرجع تقلید و ارشاد و استشارت بودند و پس از آنکه دعوت حق را لبیک گفته اند، بر مدفن آنها بقعه و بارگاه باشکوه و مجلل بنا نهاده اند. مانند "شاهچراغ" در شیراز و "حضرت عبدالعظیم" در شهر ری و "آستانه" در گیلان و جز اینها که در صحت نسبت و اصالت آنها کوچکترین تردید و تأملی وجود ندارد.

دسته دوم همان بزرگان و دانشمندان ایرانی هستند که شجره نامه های واقعی آنها به علل و جهاتی که اشاره شد از میان رفته، صاحبان اصلی این گونه مقابر هنوز معلوم و مشخص نشده اند.

دسته سوم مولود مطامع و خوابنما شدنهای دروغین فلان شیاد و یا فلان خاله زنک هستند که اگر این گونه مقابر را حفر و نبش کنند اثری از جسد و استخوان پوسیده دیده نمی شود. به قول حاج سیاح: «به یک خواب جعلی یک آدم فریب، قبری یا سنگی را امامزاده نامیده، معبد و ملجأ، بلکه قاضی الحاجات ساخته اند»

دسته چهارم مقابری است که صاحبانشان نه سید هستند و نه دانشمند و نه مولود مطامع و خوابنما شدنهای دروغین، بلکه این مقابر به سران و فرماندهان عرب در زمان خلفای بنی امیه و بنی عباس تعلق دارد که برای فتح طبرستان و تعقیب علویان آمده و به دست مردم آنجا کشته و مدفون شدند و عوام الناس به اشتباه آنها را زیارت میکنند: «مثلا در کجور مازنداران قبری است که از مصقله که در زمان معاویه به طبرستان حمله برده، مدت دو سال با فرخان بزرگ، در زد و گیر بود و حربها کرد و در آخر به کجور آمده، ولی مردم آنجا و اهالی رویان در آن مقام او را بکشتند و گور او هنوز بر سر راه نهاده است. عوام الناس به تقلید و جهل زیارت می کنند که این از جمله صحابه رسول (ص) است و آن دروغ است.»

نظایر این گونه مقابر به سران و فرماندهان متجاوز عرب، که مردم به اشتباه زیارت می کنند در مناطق شمالی ایران کم نیست و اسامی آنها بعضاً در کتب تاریخی ضبط شده که پژوهشگران می توانند به کتابهای مربوط به گیلان و مازندران مراجعه نمایند. همچنین در تاریخ اجتماعی ایران (ج 2، ص 55) نقل شده که قبر قتیبة بن مسلم باهلی سردار خونخوار عرب را در خراسان و ماوراءالنهر، ایرانیان ساده لوح زیارت می کنند و حاجت می طلبند!

عده ای از ارباب تحقیق و اطلاع دسته پنجمی هم قایل هستند و بعضی از این مقابر مصلحتی را گنجینه دفاین و ذخایر می دانند که متمکنین و ثروتمندان هر عصر و زمانی بر بالای آنها بقعه و بارگاه می ساختند و به نام یکی از این امامزاده ها نامگذاری می کردند؛ تا از دستبرد سارقین و گزند زورمندان زمان و تعدیات و تجاوزات حکام خود مختار مصون و محفوظ بمانند. بنای این گونه دفاین به صورت گنبد و امامزاده موقعی انجام می گرفت که آن شهر و آبادی از طرف حاکم همسایه و یا زورمندی دیگر از مناطق مجاور مورد حمله قرار می گرفت و ساکنان شهر مجبور به فرار میشدند و با بار و بنه ای به قدر مقدور از خانه و دیارشان مهاجرت می کردند. در چنین مواقع افراد متمول و ثروتمند که نقدینه زیادی از احجار کریمه داشته اند، آن جواهرات گرانبها را در زیر گنبد به شکل و هیئت بالا دفن می کردند تا اگر روزی به شهر و دیار خود بازگشته باشند، بدان دست یابند. ولی چون غالباً این مهاجرت سالهای متمادی طول می کشید و صاحب گنج و دفینه در دیار غربت می مرد؛ لذا این گنبدها یعنی امامزاده های مصلحتی و مجعول باقی می ماند. در حالی که کسی نمی دانست که در زیر این گنبد کسی مدفون نیست، مگر سیم و زر و احجار کریمه! اتفاقاً حفر و کشف بعضی از این گونه مقابر در خرابه ها و ویرانه های بلاد طبرستان تأیید این تشخیص و ادعا را نیز مسلم داشته است.

علی کل حال چون تفکیک این چند دسته بقاع و امامزاده ها خالی از اشکال نیست، فلذا مصلحت نیست که خشک و تر را به یک چوب برانیم و بر روی تمام امامزاده های موجود خط بطلان بکشیم چه حقیقت برای همیشه مکتوم نمیماند و بر اثر مرور و دهور زمان بالمآل حق از باطل تشخیص خواهد گردید.

در خاتمه برای استفاده محققان و پژوهشگران یادآور می شود که طبق یک آمار تهیه شده به وسیله سازمان اوقاف در داخل محدوده شهرهای ایران یکهزار و پنجاه و نه امامزاده وجود دارد (تنها استان سیستان و بلوچستان است که در آن هیچ امامزاده ای دیده نشده است). ضمناً در ایران چهل و دو کلیسا، و بیست و شش کنیسه وجود دارد که پنچ کنیسه و دوازده کلیسا در تهران و بقیه در شهرهای دیگر قرار دارند.

مطالب این بخش از کتاب " ریشه های تاریخی امثال و حکم " تألیف زنده یاد مهدی پرتوی آملی گرفته شده است.

دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388
علت مرگ دایناسورها چه بود؟
دایناسورها ان حیوانات عظیم الجثه 65 میلیون سال قبل نابود شدند ولی هنوز علت واقعی این حادثه مکشوف نگردیده عده ای بر این باورند که سرمای شدید عامل ان بوده عده ای برخورد شهاب سنگ را به زمین علت ان می دانند و عده ای خشکسالی را بهانه قرار میدهند ولی ایا واقعا علت نابودی انها این بوده است؟ اخرین دایناسور روی زمین رو میتوان ارکئو پتریکس نامید که بعدها تغییر شکل داد و به پرندگان امروزی تبدیل شد دیگر جانداران که تغییر کرده اند عبارتند از: لاک پشتها میمونها مارمولک ها مارها افتاب پرست ها و...
ایا میدانید مخوف ترین موجودات روی زمین کدام جانور است؟ در دوران کنونی اژدهای کمودور و در دوران ما قبل تاریخ 2 دایناسور به نامهای : تیرانوزروس و داینو نیکوس دوستانی که بازی داینو کریسیس 1 رو روی پلی استیشن 1 انجام داده اند با داینو نیکوس اشنایی دارند برادر بزرگتر این جانور داینو کایروس نام دارد و به دست خوفناک مشهور است چرا که چنگالهایی به بلندی کارد قصابی داشته است.
دایناسورها همگی خونسرد بودهاند ولی دانشمندان اکنون سنگواره ای را یافته اند که ثابت کرده 1 نوع دایناسور بر خلاف بقیه خونگرم بوده است به هرحال هگی نابود شدند و علت ان کشف نشد.
دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388

علت دندان درد 

              اتاق پالپ محفظه ای است که عروق و اعصاب دندان در آن واقع شده و یک محیط بسته و استریل هست که به بیرون از بدن راهی ندارد و فقط از طریق نوک ریشه با بدن در ارتباط است . حال به علت پوسیدگی یا هر علت دیگری این محفظه بسته آلوده به میکروارگانیسم شود باعث ایجاد التهاب در این ناحیه شده و چون این محفظه بسته میباشد و افزایش حجم ناشی از ایجاد التهاب را با افزایش فشار داخلی دندان پاسخ میدهد به این صورت که فشار داخلی این حفره اتاق پالپ به صورت وحشتناکی افزایش پیدا میکند و این امر باعث ایجاد فشار شدید به پایانه های عصبی که در این اتاق پالپ واقع هستند شده و ایجاد دندان درد شدید میکند .و تا این فشار هست ما دندان درد را خواهیم داشت ... مسکن هائی مانند ایبو بروفن و یا مفنامیک اسید که از دسته داروهای ضد التهابی هست معمولا با کاهش التهاب داخل اتاق پالپ و متعاقب آن کاهش فشار داخلی موجب کاهش دندان درد میشود و برای همین هست که برای دندان درد استفاده میشود.

حال  به هر وسیلهای بتوانیم این فشار دندان افزایش یافته داخل اتاق پالپ را کم کرده و یا از بین ببریم میتوانیم درد دندان را کاهش دهیم . دندانپزشکان هم دقیقا همین کار را میکنند و با تراش و باز کردن اتاق پالپ موجب کاهش درد دندان میشوند.

  معمولا جلسه اول که بیمار درد شدید دارد در حد باز کردن این حفره و پانسمان دندان کار میکنیم تا فقط درد بیمار کاهش یافته و در جلسات بعدی اقدام به درمان ریشه دندان میکنیم.این در مورد علت ایجاد درد دندان.

چرا  دندان درد در شبها بیشتر است؟ خوب با توجه به توضیحی که در مورد علت دندان درد دادم شبها با توجه به حالت دراز کشی که هستیم فشار کل ناحیه سر افزایش پیدا میکند . یعنی ما وقتی در حالت ایستاده هستیم یک فشاری در رگها وجود دارد و وقتی که دراز میکشیم فشار رگها مقداری افزایش پیدا میکند همین امر باعث میشود که عروقی هم که در ناحیه اتاق پالپ وجود دارد فشار شان افزایش پیدا کرده و فشار داخلی پالپ دندان باز افزایش پیدا کرده و دندان درد هم به همان نسبت افزایش پیدا کند .... برای همین هست که بیماری که دندان درد دارد شبها بلند میشود و هی برای خودش قدم میزند تا صبح بشه .... چون تا بخوابه درد تشدید میشه و وقتی قدم میزنه چون سرپا هست دردش کاهش پیدا میکنه ؟!

علت بیماری  ازنگاهی دیگر: این درد یا از جهت مغز است که در هنگام ابتلا به نزله ها روی میدهد و یا اینکه خود دندان فاسد و به اصطلاح کرم خورده شده که در این مواقع کرم خوردگی قابل دیدن است و یا از معده است که در این مورد درد در هنگام سنگینی و خوردن غذاهای بخار انگیز بیشتر میشود و گاهی درد دندان به خاطر جمع شدن بخارات در زیر آن است و بر دندان فشار می آورد و در این موارد درد حالت موجی دارد و جابجا میشود

دسته ها :
چهارشنبه چهارم 6 1388
X